altewai.saome i samarbete med Miele : Modeproffsen ”handtvättar” i Miele-maskiner

Genom ett nytt samarbete med det svenska designermärket altewai.saome vill Miele få upp de modeintresserade svenskarnas ögon för vikten av att satsa på avancerad klädvård av de senaste modeplaggen.

Att exklusiva modekläder måste tvättas för hand är en gammal sanning – som faktiskt inte längre är sann! Med Mieles mest avancerade SuperTronic tvättmaskin och tumlare går det att maskintvätta de allra flesta plagg, även sådana som traditionellt anses vara helt omöjliga att köra i maskin.

Men det är svårt att ändra på gamla vanor och föreställningar. Därför har Miele inlett ett samarbete med designfirman altewai.saome, som är ett av de klarast lysande nya stjärnskotten på den svenska modehimlen. Syftet är att visa att klädvård av exklusiva modekläder inte måste vara svår och tidsödande.

– Vår kollektion kännetecknas av att vi enbart använder lyxiga italienska tyger och en del av plaggen är handbroderade. Det är en skönhet och perfektion i varje plagg som endast kan uppnås genom hantverket och tygernas höga kvalitet. Sådana plagg förutsätter att man har en bra tvättmaskin där man även kan tvätta särskilt ömtåliga tyger. säger Natalia Altewai och Randa Saome.

Inom ramen för samarbetet har altewai.saome och Miele en rad projekt ihop. Bland annat arrangeras en exklusiv modevisning på Miele Gallery i Solna lördagen den
5 februari. Miele är också stolt huvudsponsor för design­duons modevisning för F/W 2011 på Berns under Mercedes-Benz Fashion Week den 31 januari – 2 februari. Dessutom kommer altewai.saome att ta fram ett specialdesignat dekormönster för Mieles maskiner i SuperTronic- och W5000-serien.

Varför väljer Miele att jobba ihop med modedesigners?

– Vi vill att modemedvetna svenskar ska få upp ögonen för att man utan problem kan maskintvätta även mycket ömtåliga modeplagg med våra mest avancerade maskiner. Genom att samarbeta med två av Sveriges mest talangfulla modedesigners har vi möjlighet att nå ut till den här målgruppen på ett helt annat sätt. Och eftersom vi på Miele älskar såväl kvalitet som nya idéer, ser vi det som ett perfekt samarbete, säger Anders Johansson som är marknadschef på Miele i Sverige.

– Om man köper ett designerplagg i silke eller ett par designerjeans för 3 000 – 4 000 kronor, så vill man att de ska vara lika exklusiva även efter tvätt. Våra SuperTronic-maskiner har specialprogram för såväl jeans som silke, ull och en rad andra mer eller mindre ömtåliga klädsorter. Faktum är att en tvätt med något av våra skonprogram för t ex ullplagg ger ett bättre resultat än handtvätt.

-----------

Om altewai.saome

Natalia Altewai och Randa Saome har ett förflutet från flera av de stora italienska modehusen och har nu startat sitt eget märke altewai.saome i Sverige. Ambitionen är att skapa en mångfacetterad kläd­linje för kvinnor med en trendig och chic men likafullt överkomlig stil, med influenser från Paris och Milanos gator. altewai.saome är nominerat till Årets Rookie 2011 och ska nu visa för första gången på Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm. Märket har också redan blivit mycket uppmärksammat på många av de svenska modebloggarna.och i tidningen Elle .

Om Miele SuperTronic:

Tvättmaskinerna och torktumlarna i SuperTronic-serien är de mest avancerade och samtidigt mest lättanvända maskiner som Miele hittills har utvecklat. Tvättmaskinen gör hela jobbet: Den väger tvätten och doserar tvättmedel automatiskt. En mängd olika standard- och specialprogram gör att all tvätt får exakt den skonsamma behandling som den behöver. Och på slutet sprutas ånga in och slätar till tvätten. Tvättmedel behöver bara fyllas på en gång i halvåret. Användaren guidas steg för steg via den intuitiva displayen. Och torktumlaren tar på motsvarande hand om tvätten på allra bästa sätt. Den torkar dessutom till och med rummet den står i. Istället för ett el-element, som är standard i vanliga kondenstumlare, används en värmepump. Resultatet blir perfekt – varje gång.

-----------

För ytterligare information kontakta:

Miele AB: Anders Johansson, marknadschef,
08-562 295 13, 070-209 47 32, anders.johansson@miele.se

altewai.saome: Corinna Allmendinger-Dabrowski, Red and Square Fashion PR
08–642 68 37, 070-514 46 04,
corinna@redandsquare.com

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2009/2010 omsatte Mielekoncernen 2,83 miljarder euro.
Mer information om Miele finns på
www.miele.se och www.miele.de

• mile