Den första påslösa dammsugaren från Miele: kraftfull, tyst och hygienisk.

Nu behöver man inte längre välja dammsugare med eller utan påse. Med Blizzard CX1 förenar Miele den klassiska dammsugarens styrkor med fördelarna hos en påslös. De viktigaste fördelarna är rengöringsresultatet, bekväm och hygienisk tömning av dammbehållaren samt ett lägre ljud än vad som är vanligt i kategorin påslösa dammsugare. Mielekvalitet och unika smarta detaljer ingår självklart.

Mer kraft och komfort med vortex-teknik

I påslösa dammsugare skiljs damm och luft från varandra genom centrifugalkrafter till följd av starka luftvirvlar (cyklon-teknik). I de flesta produkter på marknaden leds luften genom flera mindre cykloner (multicyklon), vilket kräver att luften leds om åtskilliga gånger, slukar enormt mycket effekt och ger en hög ljudnivå. Dessutom är en reglering av sugeffekten vanligtvis omöjlig, eftersom multicyklon-dammsugare endast fungerar med konstant lufteffekt. Därför har Miele beslutat sig för monocyklon-metoden, där luften endast förs genom en enda cyklon av motsvarande storlek. Detta möjliggör mycket god rengöringseffekt med en angenäm ljudnivå – och man kan bekvämt ställa in Blizzard CX1 i fyra olika effektlägen.

Det är främst när det kommer till hygienkomforten som Blizzard höjer ribban. När det fina dammet filtreras ut pålitligt under dammsugningen kan dammsugaren tömmas utan nästan några dammoln alls. I det första filtersteget skiljs den grova smutsen från det fina dammet med vortex-teknik (från det latinska ordet för virvel). Det fina dammet landar sedan i det veckade Gore®CleanStream®-filtret som är placerat i en separat filterbehållare inuti produkten och är inte involverad under tömningen. Filtret är utrustat med en sensorstyrd ComfortClean-självrengöring, som ger ett konstant luftflöde. Vid normalt bruk ska filterbehållaren, som är lätt att ta ut, sköljas ur under rinnande vatten ungefär en till två gånger om året. Blizzard påminner användaren om det med en sensorstyrd påminnelse. Dessutom är alla komponenter så konstruerade, att användaren varken vid tömning av behållaren eller vid rengöring av filtret kommer i kontakt med smuts.

Bekräftat hygienisk tömning och filtrering

I det sista filtersteget är vissa modeller utrustade med ett HEPA-filter. Det fångar upp de allra minsta partiklar och allergener, så att luften som leds ut är renare än rumsluften. Filtret behöver inte underhållas och fungerar – precis som filtret för fint damm – hela maskinens livslängd, det behöver alltså inte bytas ut.

Mieles känsla för detaljer har testats och bekräftats från oberoende håll: Den mycket rena och hygieniska tömningen av Blizzard CX1 bekräftas av amerikanska ”IBR Laboratories”, internationell marknadsledare inom kontroll av filtreringsprestanda. Den goda filtreringsprestandan hos Blizzard CX1 med HEPA AirClean Lifetime-filter och dess lämplighet för allergiker intygas dessutom av den medicinska organisationen ”Allergy UK”.

Som alla andra golvdammsugare från Miele är Blizzard byggd för 20 års normal användning. Det värdet är bland annat baserat på ungefär 45 minuters användning i veckan och 5000 tömningar. Och för att kunna tillgodose kunders olika behov, kan man välja mellan de två motorerna ”EcoLine” och ”PowerLine”. EcoLine-modellen med en maximal effekt på 900 watt uppnår energieffektivitetsklass A, de med PowerLine-motorer (1200 watt) energieffektivitetsklass C.

När det kommer till dammupptagning på mattor uppnår Blizzard klass B. För dammupptagning på hårda golv och filtrering är alla Blizzard-modeller A-klassade. En ytterligare fördel med Blizzard CX1 från Miele är det användarvänliga samspelet mellan sugeffekt och golvmunstycke: Med alla modeller är bekväm dammsugning möjlig även vid full prestanda.

Lansering i Sverige: april 2018

Rek. pris: från 3 495 SEK

För mer information, läs mer på miele.se/blizzard
eller kontakta produktchef Henrik Israelsson:
E-post: henrik.israelsson (at) miele.se,

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i cirka 100 länder via egna dotterbolag och importörer, med drygt 19 500 anställda och med produktion i Tyskland. 2016/2017 omsatte Miele-koncernen 3,93 miljarder euro.