Generation 7000: Miele lanserar ett helt nytt sortiment inbyggnadsprodukter

Med generation 7000 uppdaterar Miele hela sitt sortiment av inbyggnadsprodukter för kök. Till de nya produkterna hör allt från ugnar och hällar till ångugnar och kaffemaskiner. Det nya sortimentet har fyra nya designserier och är utrustade med smarta funktioner som exempelvis kamera i ugnen och en övervakningsfunktion som ser till att maten inte blir för torr. Startskottet går i maj 2019.

Enhetlig intuitiv användning och MotionReact
Produkterna inom samma designserie kan kombineras nästintill valfritt eftersom de ger ett enhetligt intryck. Även användningen av maskinerna är enhetlig: Produkterna i generation 7000 hjälper användaren genom hela matlagningsprocessen. Användarstegen är intuitiva vilket gör användningen enkel. Viktiga funktionsknappar och displayer är placerade på samma ställe på produkternas manöverpanel och användarprocesserna i maskinerna är anpassande till varandra. Om man till exempel har använt en ugn, så kan man också utan problem använda en kombiångugn eller en kaffemaskin, då de har samma användarprincip.

Den intuitiva funktionen MotionReact finns i flera produktgrupper: Funktionen kan enkelt ställas in om så önskas och innebär att driftläget aktiveras automatiskt när man närmar sig produkten eller att belysningen tänds automatiskt på samma sätt utan att någon knapp behöver tryckas. Att snabbt kunna titta till maten i ugnen utan att röra displayen är extra praktiskt om händerna har fullt upp med matlagning och för att undvika fingeravtryck.

En eftertraktad världsnyhet – TasteControl förhindrar att maten lagas för länge
Ugnsfunktionen TasteControl förhindrar att maten lagas för länge genom att tillagningsutrymmet snabbt svalnar när programmet är färdigt. På detta sätt avslutas tillagningsprocesser vid en exakt tidpunkt, och man undviker att maten tillagas för länge av för hög restvärme, vilket ofta resulterar i att maten blir torr.

Ugnen har ögon: När kameran är ansluten skickar den bilder från tillagningsutrymmet – direkt till din smartphone
En kamera inuti ugnen hjälper till att få perfekta tillagningsresultat. Den finns även i självrengörande pyrolysmodeller, trots att kameran där utsätts för mycket höga temperaturer. Kameran är värmeskyddad och överför bilder i HD-kvalitet till en smartphone eller surfplatta. Temperatur och tillagningstid kan då regleras direkt vid behov.

För att kunna använda kameran behöver du en internetanslutning. I de flesta av produkterna i generation 7000 finns redan en inbyggd wifi-modul. När den ansluts till appen Miele@mobile öppnas det upp ytterligare nya funktioner för ännu mer komfort. En annan ny funktion är RemoteService med vilken programuppdateringar enkelt kan installeras på produkter via dataöverföring. Tidigare kunde detta bara göras av en tekniker vid ett servicebesök. Funktionen är bland annat användbar när nya program eller tjänster lanseras på marknaden.

De nya produkterna i generation 7000 finns i designserierna PureLine, VitroLine, ArtLine och ContourLine: PureLine kännetecknas av massivt handtag, stram detalj i rostfritt stål och glasfront i obsidiansvart. VitroLine har en diskret och integrerad stil som understryks av handtag i samma färg som produkten. ArtLine med sin minimalistiska framtoning avstår helt från det klassiska handtaget. Designserierna VitroLine och ArtLine finns i färgerna grafitgrå, briljantvit eller obsisidansvart. Med en markerad ram i rostfritt stål är designserien ContourLine raka motsatsen. Här ligger fokus på produktens framtoning och teknik.

Bytet till generation 7000 innefattar alla ugnar och hällar från Miele. Dessutom berör det diskmaskiner (kommer hösten 2019), ångugnar, mikrovågsugnar, kombinationsprodukter, kaffemaskiner, mat- och porslinsvärmare samt en vakuumlåda. Med nästan 3000 modellvarianter i 15 produktgrupper och tio delaktiga Mielefabriker är detta den största produktlanseringen i företagets historia. Generation 7000 övertygar med fascinerade innovationer som gör matlagningen enklare, bekvämare, säkrare och som är unika för Miele. Produkterna passar perfekt in i nästan alla typer av köksinredningar. Vi är därför övertygade om att generation 7000 ytterligare kommer att stärka Mieles marknadsposition runtom i världen när det gäller inbyggnadsprodukter i premiumklassen.

Lansering: från maj 2019

För mer information om generation 7000, kontakta:
produktchef Henrik Israelsson på 08-562 29 000 eller henrik.israelsson (at) miele.se
eller läs mer på miele.se/generation7000

Miele är en internationell koncern med huvudkontor i Tyskland och ledande tillverkare av vitvaror och inbyggnadsprodukter för kök inom premiumsegmentet. Företaget tillverkar även produkter för professionell användning inom områdena kommersiell tvätt och disk, laboratorie-, dental- och medicinteknik (Miele Professional). Familjeföretaget Miele grundades 1899 av Carl Miele och Reinhard Zinkann och har sin huvudsakliga tillverkning i egna fabriker i Tyskland samt i två fabriker som tillhör det italienska medicinteknik- och dotterbolaget Steelco Group. 2017/2018 omsatte Miele-koncernen 4,1 miljarder euro. Miele finns representerat i nästan 100 länder med egna dotterbolag eller importörer. Den i fjärde generationen familjeledda koncernen har cirka 20 100 anställda runt om i världen.