Little Giants för restaurangbranschen – Miele lanserar ny proffstvättmaskin och torktumlare

Miele kan stolt presentera en helt ny serie kompakt kommersiell tvättutrustning med kapacitet 6-8 kg. Men PWM och PDR 507 Special har Miele utvecklat produkter speciellt anpassade till restaurangbranschen. Vi menar att vi sätter en helt ny standard för professionella tvättmaskiner och torktumlare när det gäller funktion, prestanda och kvalitet.

För första gången presenterar Miele en professionell tvättmaskin och torktumlare, speciellt utvecklad för kraven inom restaurangbranschen och då framför allt snabbmatsrestauranger.

Den nya maskinserien kallas ”Little Giants” eftersom det är frågan om kompakta kraftpaket som möjliggör tvätt och torkning av stora volymer mycket smutsig tvätt på kort tid. Dessutom kräver de litet utrymme.

Tvätt- och torkprogram anpassade för restaurang
Tvättmaskin PWM 507 Special har tvättprogram speciellt utvecklade för grilltrasor, städdukar, arbetskläder m.m. vilket gör det möjligt att tvätta hårt smutsat restauranggods hygieniskt rent. Också den matchande värmepumpstorktumlaren PDR 507 Special har program utvecklade för restaurangens behov.

Optimal användarvänlighet
Enkel användning är extremt viktigt inom restaurangbranschen för att alla ska kunna använda maskinen, även utan tidigare vana. En pedagogisk touchdisplay med endast fyra utvalda tvätt- eller torkprogram gör det extra enkelt att välja rätt program. Enkelt tillgängligt språkval av 29 språk, nu också arabiska, gör att även användare med begränsad kunskap i svenska kan behärska maskinerna till fullo. Självklart är det möjligt att ansluta externa doseringspumpar för rätt dosering av tvättmedel, vilket ytterligare förenklar användandet och säkrar rätt dosering.

Hög kvalitet, för hög driftsäkerhet
Lång livslängd ger bästa totalekonomi och hög driftsäkerhet som säkrar funktionen, dag in och dag ut. Gummidetaljer, som bälg och avloppsventil är vanligtvis gjorda av EPDM-gummi som inte tål extremt fett tvättvatten, men är i dessa maskiner av silikon vilket är helt fett-beständigt.

Fokus på miljö och hållbarhet
När du investerar i Mieles professionella tvättutrustning så sänks kostnaderna och förbrukningen av vatten och el samtidigt som den totala miljöpåverkan minskar.

Red Dot design award
Den nya serien proffsmaskiner ”Little Giants” har fått pris för sin design av Red Dot design award som är en internationell designutmärkelse för god formgivning.

Lansering i Sverige: maj 2019

För mer information, kontakta produktchef Joakim Danielsson på 08-562 29 000 eller joakim.danielsson (at) miele.se eller läs mer här om:

Miele är en internationell koncern med huvudkontor i Tyskland och ledande tillverkare av vitvaror och inbyggnadsprodukter för kök inom premiumsegmentet. Företaget tillverkar även produkter för professionell användning inom områdena kommersiell tvätt och disk, laboratorie-, dental- och medicinteknik (Miele Professional). Familjeföretaget Miele grundades 1899 av Carl Miele och Reinhard Zinkann och har sin huvudsakliga tillverkning i egna fabriker i Tyskland. 2017/2018 omsatte Miele-koncernen 4,1 miljarder euro. Miele finns representerat i nästan 100 länder med egna dotterbolag eller importörer. Den i fjärde generationen familjeledda koncernen har cirka 20 100 anställda runt om i världen.