Miele går in i segmentet robotdammsugare

Automatisk jakt på damm och smulor

I maj lanserar Miele sin första robotdammsugare Scout RX1. Den utmärker sig genom sitt navi­ge­rings­system, extra lång drifttid, trippel rengöring samt fyra olika rengöringslägen.

Scout RX1 navigerar systematiskt och kör i parallella linjer istället för kors och tvärs vilket annars är vanligt för många robot­dammsugare. Den systematiska navigeringen gör att golvet dammsugs noggrant, vilket sparar både tid och batteri­kapacitet. Scout RX1 dammsuger enkelt bostäder med komplex planlösning och kör automatiskt till ladd­nings­stationen efter avslutad damm­sug­ning eller för att ladda och fortsätta. RX1 dammsuger med Non Stop-Power i upp till två timmar, vilket motsvarar ungefär 150 kvm.

Mieles Smart Navigation arbetar med en gyrosensor som mäter svängar och ändringar i färdriktningen. Bara med denna skulle ett rum kunna dammsugas systematiskt. Men Scout RX1 har utöver gyrosensorn en integrerad digital­­kamera som skannar rummets tak flera gånger per minut för ytterligare precision. Genom samarbetet mellan gyro­sensor och takkamera dammsugs även kanter och svåråtkomliga ställen bra. Mieles robotdamm­sugare har sju infraröd-sensorer framtill. Dessa kontrollerar området framför dammsugaren i en vinkel på ungefär 180 grader. Tack vare dessa kolliderar dammsugaren inte med möbler eller andra föremål och till skillnad från de flesta andra robotdammsugarna på marknaden stoppar dessa sensorer dammsugaren från att köra emot föremål. Tre sensorer under dammsugaren hindrar den från att falla ner från till exempel trappsteg.

Det trippla rengöringssystemet garanterar extra effektiv rengöring. Två långa, roterande sidoborstar som når svår­åtkomliga vinklar och vrår särskilt bra, sopar in smuts och damm under dammsugaren. Borstvalsen under damm­sugaren tar upp grövre smuts. I det tredje steget blåser en fläkt de små dammpartiklarna in i dammboxen, som har en kapacitet på 0,6 liter och enkelt tas bort med bara en knapptryckning. Ett AirClean-filter sörjer för ren rumsluft.

För maximal användarkomfort finns fyra olika rengöringslägen. I Auto-läget dammsugs bostadens alla rum. Smulorna under matbordet dammsugs med fördel i Spot-läge, där RX1 dammsuger en yta på cirka 1,80 x 1,80 meter. I rengöringsläget Corner dammsugs först alla rum i Auto-läge och därefter samtliga kantområden och hörn en gång till. För extra snabb dammsugning finns Turbo-läget: RX1 dammsuger alla rum, men med något större avstånd mellan de parallella linjerna.

RX1 kan köra på alla typer av golv och klarar av trösklar och mattor som är upp till två centimeter höga. Om det finns ytor som inte ska dammsugas, spärrar man av dessa med ett magnetband. RX1 startas antingen direkt på dammsugaren, via fjärrkontrollen eller med den per timer programmerade dammsugningstiden.

Rekommenderat cirkapris: 6 500 kr

För mer information om Miele Scout RX1, kontakta:
Tanja Eble, produktchef Miele
E-post: tanja.eble@miele.se
eller läs mer på www.miele.se

• robotdammsugare
  • scout
  • miele scout rx1
  • smart navigation
  • corner mode

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i 47 länder, med drygt 17 200 anställda med produktion i Tyskland. 2012/2013 omsatte Miele koncernen 3,15miljarder euro.