Miele garanterar låg energiförbrukning och perfekt tvättresultat

Den som köper en tvättmaskin från Miele med den nya EU-energieffektivitets­klassen A+++ får ett perfekt tvättresultat och en starkt reducerad energi­förbrukning. Ett test genomfört i Frankrike som nyligen redovisades i Sverige, och som ifrågasätter detta, baserades på felaktiga antaganden och resultatet blir missvisande slutsatser. Detta gäller speciellt kommentaren i den redaktionella texten angående vilket tvättprogram som bör rekommenderas när man har speciella krav på reducering av bakterier.

Konkret handlade det om vilken temperatur som faktiskt uppnåddes för programmet Bomull 60 °C respektive vilken temperatur som bör uppnås. En av de tvättmaskiner som var med i testet var W 5963 WPS från Miele vilken enligt testet uppnådde 46,5 °C .

EU-lagstiftningen kräver ett standardprogram, Bomull 60 °C, för att beräkna energieffektiviteten. Detta program skall ”vara lämpligt för rengöring av normalt smutsad bomull“, uppnå gällande renhetsgrad (”tvätteffekt A“) och vara ”det effektivaste vad beträffar kombinerad energi- och vattenförbrukning för att tvätta denna typ av bomullstvätt som är märkta för tvätt i 60 ºC” (ett så kallat normprogram).

Normprogrammen för den testade tvättmaskinen W 5963 WPS uppfyller dessa krav utan förbehåll. Den som dessutom har speciella krav på reducering av bakterier, svamp eller partiklar som kan ge upphov till allergier, använder specialprogrammen Hygien eller Intensiv plus. Alla Mieles tvättmaskiner med energieffektivitet A+++ har minst ett av dessa båda specialprogram, i vilka vattnet värms upp till 60 °C och sedan håller denna temperatur i upp till en timme. Specialprogrammet Intensiv plus arbetar dessutom med en högre vattennivå och en förtvätt.

För standardprogrammet Bomull 60 °C godkänner EU-lagstiftningen att de angivna temperaturerna underskrids för att det ska vara möjligt att uppnå högsta möjliga energieffektivitet. Med dagens teknik är det enda sättet att uppnå energi­effektivitetsklass A+++ att anpassa temperaturen och samtidigt förlänga programtiden. Från och med den 1 juni 2012 måste alla tillverkare upplysa i bruksanvisningen om att ”den faktiska vattentemperaturen kan avvika från den angivna temperaturen“. Miele kommer dock redan nu att lägga till denna information i sina bruksanvisningar.

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000, Hemsida: www.miele.se  E-post: info@miele.se

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2009/2010 omsatte Mielekoncernen 2,83 miljarder euro.
Mer information om Miele finns på
www.miele.se och www.miele.de

• eu-energieffektivitets­klass