Miele K:12 000 /K14 000 - Nya anpassningsbara kyl/frys-serier från Miele

Miele lanserar nu en ny generation av kyl- och frysskåp, kallad K 12000 respektive K 14 000. Serierna omfattar en rad modeller med både separata kylskåp, frysskåp och kyl/frysskåp. Serierna har en helt ny design med heltäckande dörrar utan golvsockel och handtag anpassade till Mieles nya inbyggnadsprodukter.

Matvarorna i kylskåpsdelen hålls fräscha tack vare en kombination av den speciella PerfectFresh-avdelningen i vissa skåp, effektiv fläktkylning med DynaCool och ett nytt aktivt kolfilter, Active AirClean. Tillsammans ger de frukt, grön­saker, charkuterivaror, fisk och ost upp till tre gånger längre hållbarhet. ActiveAirClean-filtret tar även bort lukt från till exempel ost och fisk.

Fläktkylningen DynaCool hindrar att det uppstår temperaturskiktningar i kyl- och frysutrymmet, vilket innebär att alla matvaror har samma kyla och luftfuktighet oavsett placering.

Enheterna i den nya K 14 000-serien är utrustade med mjukstängnings­funktionen SoftClose, som ser till att dörrarna dras igen redan vid en öppningsvinkel på 30 grader - smidigt, enkelt och tyst. Speciellt utformade EasyOpen-handtag gör det lättare att öppna och stänga dörrarna.

Insidan av skåpen är på motsvarande sätt utformade på ett optimalt ergonomiskt sätt. Hyll­sektionerna kan lätt varieras och höjden på hyllorna går lika lätt att ändra. Grönsakslådorna är också lätta att öppna och stänga tack vare teleskopteknik och hyll­systemet VarioBord kan även användas som serveringsbrickor.

Kyl- och frysskåpen i K 12000- och K 14 000-serierna finns i både vitt och rostfritt och i flera olika höjder.

Ca-pris, Miele K 12 000/K14 000: Från 8 300 kr inkl moms

Lansering på marknaden: Oktober 2008

Bo-Göran Danielsson, produktchef
tel 08-562295 11, mobiltel 070-790 09 50, bg.danielsson@miele.se

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-56229 000, Telefax: 08-562 29 209

E-post: info@miele.se

Miele är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med cirka 16 200 anställda i 42 länder. 2007/2008 omsatte Mielekoncernen 2,81 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.

2004 certifierades Miele enligt normen SA 8000, en social norm som definierats av FN-projektet Global Compact. För att erhålla ett SA 8000-certifikat måste ett företag leva upp till vissa principer som innefattar sociala standarder, mänskliga rättigheter och miljöskydd. Mieles tidigare certifieringar: den internationella kvalitetsnormen DIN EN ISO 9001, den europeiska normen DIN EN ISO 13485 för medicinprodukter och den internationella miljönormen DIN EN ISO 14001.

Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de

Bildtexter:

Bild 1:

K 14 000-serien med kyl och frys i separata skåp. Här syns en FN 14827S ed bredvid en K 14827 SD ed. PerfectFresh-zonen har stora utdragbara lådor för torr resp. fuktig långtidslagring

Bild 2:

Den klassiska lösningen: Rostfri kyl/frys-kombination (KFN 14923SD ed) med SoftClose dörrdämpning, DynaCool fläktkylning, Active Air Clean-filter samt självavfrostande frys.