Miele lanserar vakuumförpackare för sous vide-matlagning

Att vakuumförpacka livsmedel är en beprövad metod för att förlänga hållbarheten. Inom haute cuisine är vakuumförpackningen även en förberedelse till sous vide-tillagning. Med en ny vakuumförpackarlåda för inbyggnad och en ångugn från Miele kan kunderna glädja sig över nya smakupplevelser.

Sous vide (franska: i vakuum) är en matlagningsmetod, vid vilken vakuumförpackade livsmedel i plastpåsar tillagas på låg temperatur under en längre tid. För denna typ av tillagning bildar vakuumförpackarlådan och ångugnen från Miele en bra duo.

Vakuumförpackarlådans design är anpassad till Mieles inbyggnadsprodukter i generation 6000 och ser på utsidan ut som en mat- och porslinsvärmare från Miele. Med en frontpanel på 14 cm passar den i kombination med inbyggnadsugnar och fyller ut den klassiska ugnsnischen på 60 cm. Vakuumkammaren syns först när man öppnar lådan.

På manöverpanelen kan användaren ställa in vakuumnivå och förslutningstid (beroende på plastpåse). För livsmedel som är känsliga för tryck, som till exempel en fiskfilé rekommenderas nivå 2. Nivå 3 passar bäst för kött och grönsaker. På nivå 3 uppnås nästan helt vakuum, vilket motsvarar professionella krav.

Sous vide-tillagning i ångugnen för intensiva smakupplevelser

I princip lämpar sig alla Mieles ångugnar för sous vide-tillagning eftersom de täcker upp det nödvändiga temperaturspannet mellan 45 och 90 °C och håller den inställda temperaturen exakt. De flesta Miele-ångugnar som kom ut på marknaden från 2015 har till och med en egen sous vide-ugnsfunktion med tillagningstider på upp till tio timmar.

Sous vide-tillagning är idealiskt för kött och fisk eftersom kryddor och marinader utvecklar sin fulla arom och dunstar inte. Effekten av marineringen förstärks tydligt. Kött och fisk förlorar knappt i vikt tack vare att fuktigheten blir kvar. Tillagningsresultatet blir mört, smakrikt och med jämn textur.

Vakuumförpacka – för optimal förvaring och lång hållbarhet

Genom att dra ur luft och därmed syre förebygger vakuumförpackning två huvudfaktorer för att livsmedel blir dåliga, nämligen oönskad oxidation och att det bildas bakterier. Livsmedlen skyddas också från att torka ut. Beroende på hur livsmedlen var från början kan hållbarheten för dem förlängas tre till fem gånger genom vakuumförpackning. Det kan vara fördelaktigt att tillaga större mängder mat under helgen och sedan äta det vid en senare tidpunkt. Vakuumförpackade livsmedel håller även längre i frysskåp och i PerfectFresh-zon och är även skyddade från frysbränna. Tack vare vakuumförpackning tar livsmedlen också mindre plats och på så vis blir det mer förvaringsplats kvar i kyl- och frysskåpet.

Pris inklusive moms och leverans: 22 900 kr.

Lansering
Vakuumförpackarlådan (EVS 6114, EVS 6214) kommer i början av 2016 i färgerna rostfri CleanSteel, obsidiansvart, briljantvitt och havannabrunt.

För mer information om Mieles nya vakuumförpackare, kontakta:
Produktchef Mikael Gefvert
E-post: mikael(punkt)gefvert(snabel-a)miele.se eller läs mer på miele.se

• vakuumförpackare
  • matlagning
  • vakuumförpacka
  • sous vide

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i 47 länder, med drygt 17 741anställda och med produktion i Tyskland. 2014/2015 omsatte Miele koncernen 3,49 miljarder euro.