Miele ökar omsättningen med 4,3 procent – och vinner marknadsandelar tvärtemot trenden

Mieles omsättning blev 4,1 miljarder euro affärsåret 2017/18. Det är en ökning med 4,3 procent jämfört med föregående år. Företaget uppnådde också historiskt höga siffror när det gäller personalstyrka och investeringar.

Trots vikande marknader och en fortsatt stark euro fortsätter familjeföretaget att visa en stabil  tillväxt. Den ledande tillverkaren av hushållsprodukter i premiumsegmentet uppnådde under affärsåret 2017/18 (brytdag 30 juni 2018)  en omsättning på 4,1 miljarder euro. Det är 167 miljoner euro eller 4,3 procent mer än föregående år. 91 miljoner av tillväxten kommer från det italienska medicinteknik-dotterbolaget Steelco group vilket för första gången räknades med i koncernens verksamhetsår. I Tyskland har Miele ökat omsättningen på en redan hög nivå med 2,4 procent och fortsatt bygga ut sin marknadsledande position inom fackhandeln. Globalt har inbyggnadsprodukterna för kök bidragit starkt till framgången. Bland Mieles försäljningsområden runt om i världen har Asien utvecklats särskilt positivt. Under verksamhetsåret uppgick Mieles investeringar till 272 miljoner euro.

Pressmeddelandet i sin helhet (engelska) finns här

• 2018
  • steelco group
  • omsättning

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i cirka 100 länder via egna dotterbolag och importörer, med drygt 20 000 anställda och med produktion i Tyskland. 2017/2018 omsatte Miele-koncernen 4,1 miljarder euro.