Miele S6: Nya kompakta, energieffektiva och tysta dammsugare

Tyska Miele lanserar nu en helt ny serie kompakta och eleganta dammsugare. S6-serien omfattar fem modeller, varav två är utrustade med lågenergimotorer med en effekt på 1200 W.

Dammsugarna i den nya kompakta S6-familjen tillverkas i Mieles dammsugarfabrik i Tyskland och finns i tre olika versioner. Standardmodellen är utrustad med en kraftig motor på 2 000 W. EcoLine-modellen är försedd med en lågenergimotor på 1 200W. Samma motoreffekt har även den tredje och tystgående Silence-modellen, men här är motorn dessutom extra inkapslad för att ytterligare minska ljudnivån. Den tystgående motorn, i kombination med Mieles egenutvecklade dammsugarmunstycke AirTeQ, ger en ljudnivå på bara 71 dB(A).

Sugförmågan regleras, beroende på modell, antingen med en manuell vridväljare eller med en trestegs elektronisk kontroll direkt på Comfort-handtaget. Vissa S6-modeller har även ett driftläge, Automatic, där motoreffekten automatiskt anpassar sig till underlaget. Dammsugarna i S6-serien är också mycket kompakta, vilket gör dem lättförvarade. På några modeller kan både teleskoprör och handtag parkeras på dammsugarens sidor och dessa mäter då bara 50 cm på bredden och 72 cm på höjden.

S6-serien finns i fem högblanka färgsättningar samt en ny Pearl Finish metalliclack som beroende på ljusinfallet skiftar mellan svart och purpur.

I likhet med Mieles övriga dammsugare använder S6 också dammpåsen HyClean med nio olika filterlager. Påsen försluts automatiskt när den tas ur dammsugaren. De flesta modellerna i S6-serien är utrustade med Mieles Active HEPA-filter som förutom att filtrera bort även de minsta partiklarna har ett lager med aktivt kol som tar bort dålig lukt.
Konsumentpriser:
S6-serien:    Från ca 2 400 kr
Lansering:    Februari 2011

Bo-Göran Danielsson, produktchef, tel 08-562 295 11, mobil 070-790 09 50, bg.danielsson@miele.se
Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000, Hemsida: www.miele.se E-post: info@miele.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2009/2010 omsatte Mielekoncernen 2,83 miljarder euro.
Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.
”Immer Besser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.
Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de

• s6-serien
  • lågenergimotorer