Miele startar försäljning av kabinettdiskdesinfektorer

Miele Professional lanserar nu en serie diskdesinfektorer för riktigt stora mängder disk­gods och skrymmande föremål, som t ex operationsbord, containrar, sängramar eller vagnar för sterilt gods. Tack vare en rad innova­tiva funktioner rengör och desinficerar de nya maskinerna godset både säkert, snabbt och kostnadseffektivt.

De nya stora modellerna kompletterar Mieles tidigare utbud av diskdesinfektorer, vilket innebär att Miele nu kan tillhandahålla desinfektorer för de flesta behov på ett sjuk­hus. De nya modellerna har mycket god driftsekonomi och förbrukar mindre vatten, rengörings­medel och i förekommande fall desinfektionsmedel, än motsvarande konventionella kabinettdiskdesinfektorer. De klarar upp till åtta diskomgångar per timme, beroende på konfiguration.

Två av modellerna erbjuder förutom termisk des­infektion även möjligheten till kemisk/termisk desinfektion. De är utrustade med en speciell värmeväxlare som ger en snabb och pålitlig uppvärmning av vatten för termisk desinfektion vilket sparar värdefull tid. Vagnar kan t ex rengöras på bara 20 minuter. Vatten­förbrukningen är beroende av konfiguration och kan bli mindre än hälften av vad som krävs för andra maskiner i denna storleksklass.

Hetvattnet med en temperatur på över 90 °C kan också användas för flera diskcykler efter varandra. Ett innovativt cirkulationssystem lagrar den heta vätskan i en separat tank för att den snabbt ska kunna användas i nästa diskomgång. Detta innebär hög genomströmning, korta disktider och mycket ekonomisk drift. Speciella munstycken rengör grundligt både de inre och yttre ytorna.

Diskdesinfektorerna har helsvetsade rostfria kammare med släta och hållbara ytor som förhindrar ansamling av smuts. En god avrinning från stora föremål (t ex trans­portvagnar, bord och sängramar) åstadkoms genom att ett av de två U-formade spåren i diskkammarens golv kan höjas, så att diskgodset lutar. Ett recirkulations­system för hetluften säkerställer ett bra torkresultat.

Det finns ett brett sortiment av vagnar för många olika typer av diskgods. Bland annat för att kunna hantera upp till 320 operationsskor eller 68 sterila containrar för sterilt gods per diskomgång.

Styrningen sker via en pekskärm i färg som används både för att starta program och för att visa programsekvenser och processparametrar i såväl grafisk form som i klar­text. Den intuitiva bildskärmen kan också anpassas för individuella behov. Pneuma­tiska skjutdörrar i härdat glas ger fullständig insyn i den pågående rengörings­processen.

De nya diskdesinfektorerna kan enkelt anslutas till externa dokumentationssystem via ett öppet standardgränssnitt.

- För oss på Miele är det nytt och spännande att lansera dessa innovativa kabinett-diskdesinfektorer där vi sedvanligt lagt fokus på driftsäkerheten, säger Henrik von Bargen som är produktchef för Mieles medicinteknikavdelning.

För ytterligare information kontakta Miele AB:

Henrik von Bargen, produktchef, tel 08-562 29 522, mobil 070-790 93 21, henrik.von.bargen@miele.se

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000
Hemsida: www.miele-professional.se
E-post:
info@miele.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2010/2011 omsatte Mielekoncernen 2,95 miljarder euro.

Mer information om Miele finns på
www.miele.se och www.miele.de

• diskdesinfektor