Mieles första fristående kaffemaskin

Miele presenterar nu sin första helt fristående kaffemaskin: CM 5100, en kompakt maskin som passar i alla kök. Den har hämtat mycket av sin teknik från inbyggnadsmaskinerna i Mieles populära CVA 5000-serie.

Mieles nya fristående kaffemaskin CM 5100 får i princip plats överallt, tack vare sitt kompakta utförande. Den finns i svart eller vit design med front, kaffetapp och kopphylla i rostfritt utförande. Den eleganta designen motsvarar högt ställda krav på både form och funktion. Såväl själva bryggenheten som pump och värmeelement hos CM 5100 är desamma som i Mieles inbyggnadsmaskiner.

Fyra olika koppstorlekar är standard: Enkel och dubbel espresso samt liten eller stor kopp vanligt kaffe. Sedan ställer man själv in kaffesort, mängden kaffebönor per kopp samt vilken styrka och temperatur man föredrar. Inställningarna är intuitivt enkla: Vrid på väljaren och tryck OK!  Behållaren för kaffebönor är på 250 g och det går även att bereda en portion förmalet kaffe om så önskas. Det är naturligtvis också en enkel match att fixa en cappuccino, latte macchiato eller favoritlatten med varm skummande mjölk. Höjden på den rostfria kaffetappen anpassas lika lätt till en liten espressokopp som till ett 13 cm högt latteglas.

CM 5100 kan slås på och av automatiskt via timer. En tvåraders textdisplay och en tydlig meny underlättar användandet ytterligare. Rengöring och underhåll är mycket enkel. Själva bryggenheten tas enkelt ut och görs ren under rinnande vatten, liksom det höj- och sänkbara tappmunstycket. Indikatorer visar när man behöver fylla på mer kaffebönor och nytt vatten. Den aktiva värmedelen förvärmer också kopparna och ångtillförseln kontrolleras elektroniskt.

Rekommenderat konsumentpris:       Ca 12 000 kr inkl moms
Lansering:                                           November  2010

För ytterligare information kontakta Miele AB:
Anders Johansson
, produktchef, 08-562 295 13, 070-209 47 32, anders.johansson@miele.s

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna, telefon: 08-562 29 000, E-post:
info@miele.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2009/2010 omsatte Mielekoncernen 2,83 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.

”Immer Besser”,
fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.

Mer information om Miele finns på www.miele.se och
www.miele.de

• fristående