Ny kombiångugn från Miele - i XXL-format

Mieles nya kombiångugn är större och ännu mångsidigare än sina föregångare. Den kommer att finnas på marknaden från september 2014.

En kombiångugn är en multitalang bland tillagningsprodukter. Den är en fullvärdig ugn och ångugn i ett och imponerar också med professionella resultat när funktionerna kombineras. Miele har hittills tre olika grundmodeller gjorda för 45 centi­meter höga nischer. Nu tillkommer DGC 6660 XXL med samma mått som en 60 centimeter bred standardugn. XXL i produktbeteckningen ska tolkas bok­stav­ligt eftersom det rostfria ugnsutrymmet har en volym på 68 liter och fyra falshöjder.

Mieles kombiångugnar uppskattas i både professionella kök och i olika köks­forum för sin mångsidighet vad gäller tillagning. De ugnsfunktioner som finns är: Ångkokning, Kombifunktion, Varmluft plus, Över- och undervärme, Över­värme, Undervärme, Grill, Grill liten, Varmluftsgrillning, Intensivbakning, Upp­tining, Uppvärmning, Konservering och Förvälla. Vid sidan av de manuella tillag­ningsmöjligheterna vid vilka fuktighetshalten i ugnsutrymmet kan definie­ras exakt, har ångugnen över 200 automatikprogram, däribland även Tillag­ning med låg temperatur. Utöver dessa kan man spara egna program. Till utrust­ningen hör en stektermometer för exakt ugnsstekning.

För bra resultat vid ren ångkokning måste det vara korta uppvärmningstider, eftersom ju snabbare ångan tränger bort syret ur ugnsutrymmet, desto skon­sammare är det för livsmedlet. Även i detta hänseende är kombiångugnen DGC XXL en förebild och värms upp till 100 °C på samma tid som Mieles övriga kombiångugnar. Detta tack vare den effektstarka ång­gene­ratorn MultiSteam. Ångan som genereras för­delas jämnt i ugnsutrymmet via åtta öppningar. Denna direkta ånginledning har fördelen att det inte bildas några kalk­av­lag­ringar i ugns­utrymmet. MultiSteam ånggenerering är ett exklusivt kännetecken för Mieles ångugnar och kombiångugnar.

Med SensorTronic Touch, som också finns hos många andra inbyggnads­produkter i Generation 6000 från Miele, är användningen av kombiångugnen enkel. Det som kännetecknar SensorTronic är en högupplöst femradig TFT-display med vit text mot svart bakgrund.

Ugnsutrymmet i kombiångugnen DGC XXL är i rostfritt stål med linnestruktur. Detta ytskikt är förädlat med PerfectClean som är patenterat och har utom­ordent­liga smutsavvisande egenskaper och är väldigt lätt att rengöra. För särskilt svårborttagna matrester finns olika skötselprogram som till exempel Blötläggning med ånga.

Till kombiångugnen hör en långpanna, ett ugnsgaller och ett hålat tillagnings­kärl för ångkokning. Kombiångugnen DGC XXL tillhör designlinjen PureLine och finns i färgerna rostfri CleanSteel, briljantvitt, obsidiansvart och havanna­brunt.

Pris 45 000 kr.

För mer information om Mieles nya kombiångugn DGC XXL,  kontakta
Anders Johansson
E-post: anders(punkt)johansson(snabel-a)miele.se eller läs mer på miele.se

• kombiångugn
  • xxl-utrymme
  • ångung

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i 47 länder, med drygt 17 200 anställda med produktion i Tyskland. 2012/2013 omsatte Miele koncernen 3,15miljarder euro.