Ny snabb och säker bänkautoklav – PS 1201B

Nu lanserar Miele Professional en kompakt autoklav i bänkversion för sterilisering av bland annat tandläkarinstrument. Trots det kompakta formatet har den har samma konstruktion som stora autoklaver, vilket garanterar säker sterilisation. Autoklavering av upp till 6 kg förpackade instrument tar endast 21 minuter inklusive torkning.

PS 1201B är en mycket kompakt autoklav som enkelt får plats direkt på en arbets­bänk (minst 50 cm djup). Den är också mycket lättarbetad, bland annat eftersom den är utrustad med ett integrerat system med omvänd osmos för vattenrening.

Den nya autoklaven har en ånguppvärmd tryckkammare med dubbla väggar, det vill säga samma konstruktion som stora autoklaver. Den specifika tekniken möjliggör optimal temperaturfördelning i kammaren och därmed en säker sterilisation.

Snabbt och effektivt
Själva autoklaveringen tar enbart 21 minuter inklusive torkning och på den tiden klarar PS 1201B upp till 6 kg instrument. Anledningen är den högpresterande vakuumpumpen (ner till 20 mbar) som får det sterila godset att också torka snabbt.

PS 1201 B har tre sterilisationsprogram: Två universalprogram på 134°C respektive 121°C och ett prionprogram på 134°. Dessutom har den program för vakuumtest, helixtest och ett snabbprogram för oförpackat gods. Det program som används mest kan snabbstartas med en knapptryckning (Quick Start). På den tydliga displayen kan man följa hela autoklaveringen och se aktuell status.

­I över 50 år har många tandläkarmottagningar förlitat sig på Mieles diskdesinfektorer. Vi lanserar nu vår första autoklav men redan innan lanseringen, som sker på Swedental­mässan den 17­19 november, har marknaden visat ett väldigt stort intresse, säger Henrik von Bargen som är produktchef för Mieles medicinteknikavdelning.

Lansering i Sverige:  November 2011

Henrik von Bargen, produktchef medicinteknik, tel 08­562 29 522, mobil 070­790 93 21,
henrik.von.bargen@miele.se

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna.
Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209
Hemsida: www.miele-professional.se
E-post: info@miele.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miele

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda med produktion i Tyskland. 2010/2011 omsatte Mielekoncernen 2,95 miljarder euro.
Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.  ”Immer Besser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.
Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de

• autoklav
  • tandläkarmottagning