SmartLine från Miele: en flexibel matlagningsstation för högt ställda krav

Elegant, flexibel och kulinariskt mångsidig – de nya SmartLine-modulerna från Miele imponerar på alla som uppskattar stilren matlagning. Det går fritt att kombinera induktionshäll, teppanyaki, gasbrännare, induktionswok och bänkfläkt. Tillsammans bildar de en station för matlagning som löser upp gränserna mellan kök och boendeutrymmen.

Själva kärnan i en sådan kombination kommer nog i många fall utgöras av den 60 centimeter breda induktionshällen. På sidorna av hällen kan fläktar och andra moduler placeras. Med denna bas finns det inga gränser för kreativiteten, inte minst eftersom två eller fler fläktar kan integreras.

Alla SmartLine-moduler är 52 centimeter djupa och glaskeramikytorna utan ramar möjliggör ovanpåliggande montering eller planmontering. Touch-displayen (SmartSelect) på den svarta glaskeramiken syns bara när en produkt är i drift. Det understryker det estetiska utseendet och åstadkommer en enhetlig design, som gör SmartLine extra lämpad för köksöar i kök med öppna planlösningar.

SmartLine-modulerna i översikt:

PowerFlex-induktionshäll (60 cm bred)
Den 60 centimeter breda hällen har två PowerFlex-kokzoner. Dessa kan användas som fyra enskilda kokzoner, och vid placering av en större stekpanna eller kastrull startar de automatiskt tillsammans (aktiv kastrulligenkänning). Ytterligare användarkomfort ger funktionerna ”Stop & Go”, varmhållningsfunktion, torkskydd, äggklocka, avstängningsautomatik och driftspärr.

PowerFlex-induktionshäll (38 cm bred)
För en kompakt matlagningsstation kan den 38 centimeter breda PowerFlex-hällen vara den perfekta utgångspunkten. Kombinerad med fläkt, teppanyaki, wokhäll eller gasbrännare. Skillnaden mellan den 38 cm breda induktionshällen och dess 60 cm breda motsvarighet, är att den mindre varianten endast har ett PowerFlex-område (med två kokzoner).

Bänkfläkt
En central SmartLine-modul är den tolv centimeter breda bänkfläkten som gör ordinarie köksfläktar överflödiga och möjliggör en puristisk köksdesign. Fläkten drar ner ånga och absorberar fett med ett fettfilter av rostfritt stål med 10 skikt. Vid cirkulationsdrift binder ett reaktiveringsbart aktivt kolfilter lukter och matos i en speciell kolfilterbox. I den alternativa frånluftsdriften leds ånga och fukt utåt via frånluftskanaler. Bänkfläkten finns att köpa separat och kan fritt kombineras med alla SmartLine-moduler. Täckskyddet av glaskeramik som sitter över luftschaktet avlägsnas vid användning. Samma skydd kan ställas upp intill gaselementet; denna smarta detalj åstadkommer en barriär som förhindrar att gasflammor sugs in (FlameGuard). För installationen behöver bänkfläkten en inbyggnadshöjd på endast 16 centimeter, och lämnar därmed plats för utdragslådor under matlagningsutrymmet. Eco-motorn som används är kraftfull och synnerligen energieffektiv.

Teppanyaki-häll
Den som är intresserad av modern japansk matlagningstradition kommer uppskatta teppanyaki-hällen. Maten tillagas direkt på en het yta av rostfritt stål, vilket ger suveräna resultat – särskilt när man steker en kortare tid. Mieles teppanyaki är 38 centimeter bred, induktionsuppvärmd, och uppnår snabbt vald temperatur och reglerar den exakt. Det finns två separat användbara zoner till förfogande. Dessa möjliggör tillagning av olika livsmedel på olika temperaturer.

Induktionswok
Förutom teppanyakin finns även induktionswoken (38 cm bred) som en klassisk asiatisk SmartLine-modul. Woken levereras tillsammans med en passande wokpanna. Värmefördelningen är optimal vilket ger enastående matlagningsresultat. För att förhindra att oljor och fetter överhettas är en skyddsmekanism inbyggd. Till wokens egenskaper hör en Booster-funktion för snabb uppvärmning såväl som ett läge för varmhållning av mat.

Gasmodul
Den som föredrar matlagning med gas hittar två varianter i SmartLine-serien: En stor brännare med en flamma (Dualwok) såväl som en produkt med två flammor och brännare: en normal- och en starkbrännare. Bägge moduler (38 cm breda) är utrustade med klassiska metallvred.

Enkel rengöring av alla produkter
Med genomtänkta detaljer gör Miele rengöringen så enkel som möjlig för användaren. De glatta ytorna av glaskeramik är lätta att underhålla. Induktionsteknologin innebär att själva glaskeramiken inte hettas upp, vilket gör det så gott som omöjligt att mat bränner fast. SmartSelect-styrningen är försedd med ett torkskydd som förhindrar oavsiktlig ändring av effektinställningarna. Avtagbara delar som gasmodulens kastrullgaller och metallfettfilter-boxen i rostfritt stål kan enkelt rengöras i diskmaskin.

Lansering i Sverige: våren 2018

För mer information, läs mer på miele.se/smartline

eller kontakta produktchef Henrik Israelsson:
E-post: henrik.israelsson (at) miele.se,

• gashäll
  • induktionswok
  • teppanyaki
  • bänkfläkt
  • smartline

Miele med huvudkontor i Tyskland är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern, verksam i cirka 100 länder via egna dotterbolag och importörer, med drygt 19 500 anställda och med produktion i Tyskland. 2016/2017 omsatte Miele-koncernen 3,93 miljarder euro.