Tvätthjälp i punktskrift underlättar för synskadade

Miele kompletterar nu sin användarinformation till tvättmaskiner för fler­bostadshus med en bruksanvisning i punktskrift.

En modern tvättmaskin med olika knappar och vred samt en tydlig display är ingen match för de allra flesta användare – förutsatt att man är seende. Som synskadad är det dessvärre ingen större hjälp när man inte ser vad som står på displayen.

– Vi har tagit fram den speciella punktskriftsversionen av bruksanvisningen för att göra det lättare för synskadade att använda våra tvättmaskiner och torktumlare i flerfamiljshus med gemensam tvättstuga, säger Joakim Danielsson på Miele Professional i Sverige. Den som vill ha och behöver en bruksanvisning i blindskrift vänder sig bara till vår återförsäljare eller direkt till oss, så skickar vi den utan kostnad.

Bruksanvisningen i punktskrift finns till Mieles senaste tvättmaskiner och tork­tumlare med Vario-programverk och fyra snabbvalsknappar. Tvättmaskiner: PW6055-Vario, PW6065-Vario och PW6080. Torktumlare: PT7136 och PT7186.

Joakim Danielsson, tel 08-562 295 21, mobil 070-313 97 95, joakim.danielsson@miele.se

Bild finns att hämta på: www.mynewsdesk.se/miele/pressroom

Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna, telefon: 08-562 29 000, E-post: info@miele.se

Miele är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med drygt 16 600 anställda i 36 länder. 2009/2010 omsatte Mielekoncernen 2,83 miljarder euro. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik.

”Immer Besser”, fritt översatt ”Alltid bättre”, speglar de kärnvärden som Miele har haft ända sedan företaget grundades: Att ständigt sträva efter att åstadkomma något bättre.

Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de

• punktskrift
  • tvättmaskiner