Studieidén blev ett miljonföretag mitt under en kristid

Mike Radoor, 27år, har under fem års tid ägnat sig åt sin studieidé – att sälja kläder på nätet. Företaget heter Miinto och har nått stora framgångar. Nu bor han i Stockholm och driver företaget som omsätter mer än ett 3 siffrigt miljon belopp och har mer än 100 anställda i fem länder.

Ett virtuellt varuhus

Miinto.se säljer kläder, skor och accessoarer och har systersajter i Danmark, Norge, Holland och Spanien.

”Vi är ett virtuellt varuhus. Vi varken designar eller köper in kläder utan samarbetar istället med mer än 2.000 klädbutiker. Miinto gör det enkelt för dem att sälja kläder på nätet. Som ersättning för vår tjänst betalar butikerna mellan 12 till 15 procent av sin försäljning på Miinto till oss.”
Berättar Mike Radoor.

Enligt uppgifter från Danmarks företagsförening så är Miinto ett av få företag som det gått bra för även under den ekonomiska krisen.
Företaget startades upp i april 2009 av Mike Radoor och hans vän Konrad Kierklo som de enda anställda. Fem år senare skickas lönecheckar ut till mer än 100 medarbetare i fem länder och under 2013 hade Miinto en omsättning på ett 3- siffrigt miljon belopp.

"Det har gått riktigt bra på kort tid." Säger Mike Radoor och minns dagen för nio år sen då han började studera på handelsprogrammet i sin hemstad Danmark.

”Vi gör det!”

2008 startade Mike Radoor och Konrad Kierklo igång deras entreprenörs drömmar, men det tog inte lång tid innan de stötte på sin första motgång. Pengarna som de lånat av banken försvann snabbt och efter bara åtta månader höll drömmen på att krossas.

"Det var nästan outhärdligt. Vi krossades.“ Berättar Mike Radoor.

År 2009 vände oturen och Mike Radoor träffade två affärsänglar från Danmark. De skulle gå in som delägare i bolaget som officiellt startades upp igen, nu döptes även företaget till Miinto. Kravet från delägarna var att Mike Radoor och Konrad Kierklo skulle sluta deras dåvarande jobb som nattklubbschef och revisor. De gick med på det och började ägna all sin vakna tid åt Miinto.

“Det innebar att vi plötsligt skulle få jobba väldigt hårt för bara 17.000 kronor i månaden. Ändå tog det oss bara tre sekunder att säga: Vi gör det!”
Säger Mike Radoor.

”Den ekonomiska krisen har inte hindrat oss från att växa”

Under det kommande året växte Miinto och öppnade upp i fem nya länder. Inom de närmaste åren finns nu även planer att etablera Miinto på den tyska, polska och även den ryska marknaden. I Sverige genererade miinto under 2013 mer än 70 miljoner kronor. Att den ekonomiska krisen skulle haft en negativ inverkan uppskattar Mike Radoor snarare som tvärtom.

”Krisen har varit perfekt för oss, då butikerna haft en stark drivkraft till att öka sin försäljning genom Miinto. Vi hjälper butiker från att tvingas gå i konkurs. En startavgift på 5.000 kronor är ett belopp de flesta butiker klarar av att betala.”

Hellre lite av en succé än ett helt fiasko

”Vår framgång beror på att vi träffade rätt investerare vid rätt tidpunkt och att vi satte företaget före allt. Miinto gick före både familj och vänner. Att vi fortfarande har ett enormt driv är också något som bidrar till den otroliga framgången.” säger Mike Radoor

Efter fem år har lönen ökat från 17.000 kronor till ett belopp som Mike tycker är vettigare. Han ångrar däremot lite att han av oerfarenhet tackade nej till en större ägarandel i företaget då de mycket mer erfarna investerarna i företaget nu fått tillbaka en stor vinst.

“Men Carsten Mikkelsen, en av investerarna i företaget har lärt mig att hellre äga 10 procent av en framgång än 100 procent av ett misslyckande."

Mer om Miinto

Miinto består av fler än 2000 fysiska butiker runt om i Skandinavien, Nederländerna och Spanien. Med fler än 300 000 produkter online är Miinto Nordens största shoppinggalleria. Därmed får konsumenten alltid det största utbudet till det billigaste priset och dessutom alltid med fri frakt!

För mer information om Miinto, vänligen kontakta Leading Co-Founder Mike Radoor på mr@miinto.com eller 0704-22 02 60.

Mer om Mike Radoor

Mike Radoor är 27 år. Var handelsstudent från HHX i Danmark 2006. Han gick på innovationslinjen Young Enterprise företagsprogram. Han fick idén till miinto.se med Konrad Kierklo.

Student vid Handelshögskolan i Köpenhamn från 2008 till 2009.

Var under 2009 med att etablera miinto.dk och har sedan avvikit från Danmark för att starta upp Miinto i fem länder.

Fick 2010 Ivækstprisen År unga hopp.

Fick 2013 Årets entreprenör pris på Ernst & Young.

Bor i Stockholm. Arbetar mellan 70 och 80 timmar i veckan