Två priser till Mikael Elias Karlskrona

Mikael Elias gymnasium hade åtta utställande UF-företag bland de totalt 69  UF-företag som deltog på mässan. Flera månaders arbete med UF-företagen ligger bakom och på mässan är det upp till bevis. De utställande UF-företagen mötte under dagen kunder och jurymedlemmar som bedömde företagen utifrån ett tiotal tävlingar.

Mikael Elias belönades med två priser under mässan. Té Amore UF får åka till SM i UF-företagande som äger rum i Stockholm i maj efter sin vinst i tävlingen Årets Hållbara Företag. Motiveringen till första priset lyder:

“Vinnande UF-företag tar hänsyn till sin miljö och de har en ambition att stödja samhället lokalt och globalt. Detta genom att erbjuda ekologiska varor och bidra till att forskning går framåt.”

Priset Årets UF-insats, en tävling som premierar en person eller en verksamhet som främjar arbetet med Ung Företagsamhet och entreprenörskap i skolan genom framstående insatser, intresse och engagemang, gick i år till Fredrik Bernelf. Fredrik arbetar som UF-lärare på Mikael Elias Karlskrona.

Fredrik berättar om varför han tror att just han fick priset:
“Jag har arbetat med konceptet Ung Företagsamhet i fem år nu och ända sedan första året har jag förstått vilket lyft det är för eleverna att få möjlighet att driva sina egna företag på gymnasiet. Det är ett tufft år när eleverna får arbeta ganska hårt men de kommer ofta till mig i slutet på året och säger att det har varit det roligaste de gjort. Vi låter alla elever få möjligheten att driva företag, inte bara de som läser på ekonomiprogrammet, eftersom alla människor har nytta av att veta hur man driver ett företag även om man tänker sig att arbeta hela livet som anställd.”

Stort grattis til både Te Amore UF och Fredrik Bernelf!

• uf
  • uf-företagande
  • uf-mässa

• Karlskrona