God skogsvård bromsar klimatförändringar

- God skogsvård bromsar klimatförändringarna, menar Göran Örlander, professor i skogsskötsel, som under en lång tid forskat vid SLU och Växjö Universitet. Som skogsvårdschef på Södra Skog har han hand om skogsskötselfrågor, skogsbruksplaner, egna skogar m.m.

I seminariet Kraftsamling Skog på Mila i Malmö tar Göran upp frågor om skogen och klimatförändringarna, främst med inriktning på hur man med god skogsskötsel kan påverka koldioxidbalansen i atmosfären. Seminariet hålls på Milas scen fredag den 6 februari klockan 13.00.

- Svenska skogar binder stora mängder koldioxid och skogsprodukter ersätter andra produktersom kräver fossila bränslen vid framställningen. En beräkning visar att den sammanlagda klimatnyttanav det svenska skogsbruketmotsvararhela svenska utsläppet av växthusgaser. En genomsnittlig skogsfastighet (50 ha stor)i södra Sverige "neutraliserar" nästa hundra personers utsläpp, förklarar Göran Örlander.

- Ett ökat upptag av koldioxid i skog är den kanske viktigaste åtgärden när växthuseffekten ska motverkas. Våra beräkningar visar att om världens produktionsskogar sköttes som de svenskaskulledagens nettotillskott av koldioxid till atmosfären (ca 4 miljarder ton C) kunna motverkas.

Kraftsamling på Mila Under temat "Kraftsamling" arrangerar Mila i samarbete med LRF Skåne ett antal seminarier inom olika områden. Kraftsamling Skog har initierats av LRF och Skogsägarföreningarna för att öka lönsamheten i familjeskogsbruket. Projektet är specialanpassat till privata skogsägare och pågår under fyra år. Milas seminarieprogram finns i sin helhet på www.milamassan.se. Seminarierna ingår i entréavgiften och är öppna för alla.

Fackmässan Mila är den naturliga mötesplatsen för lant- och skogsbrukare i södra Sverige. På Mila får lantbrukaren överblick - och samtidigt en möjlighet att tränga på djupet. Här utbyts erfarenheter med kollegor och utställare informerar om det senaste inom sitt område. Bedömningar, tävlingar och föredrag gör mötesplatsen inspirerande och trevlig. På Mila finns produkter, tjänster och nyheter inom djurhållning, hästnäring, växtodling, anpassat skogsbruk, affärsutveckling, energi och miljö.

Ackreditera dig idag! Välkommen på pressträff och förhandstitt tisdagen 3 februari. Mer info på www.milamassan.se under PRESS.

Mer information Mila arrangeras av Sydexpo i samarbete med LRF Skåne, NAB och Skånesemin.
Projektledare Lotta Fransén, l.fransen@sydexpo.se, 040-690 85 58
Pressansvarig Catarina Schlager, c.schlager@sydexpo.se, 040-690 85 25