Sveriges Starkaste Dräng koras på Mila i Malmö

På lantbruken runt om i Sverige tränas det dagligen. Tunga lyft och mycket släpande kräver muskler och uthållighet. Sebastian Davidsson från Anderstorp blev Sverige Starkaste Dräng 2007. Vem blir det 2009?

Torsdagen den 5 februari ställer tio kämpar upp i Sveriges Starkaste Dräng på Mila. I år är det femte gången tävlingen genomförs.

Sebastian Davidsson är regerande titelmästare och han gör sig redo för att försvara sin titel.

- Sveriges starkaste dräng blev en start att börja träna, men min grundstyrka har jag från att jag har arbetat på gården under min uppväxt. Bland de fem grenarna känner jag mig säkrast på bärandet av 90-kilos säcken för där kan jag prestera bra, säger Sebastian, som tränat upp ytterligare styrka och teknik sen sist.

Tävlingsgrenarna är hämtade från lantarbetarens vardag. Bland annat flyttas traktortyngder tio meter på tid och otympliga sandsäckar bärs så långt som möjligt, vilket kräver stor uthållighet. När det stora traktordäcket ska flyttas femton meter genom att vältas fram gäller det att tävlingsdeltagaren använder rätt teknik för att utnyttja musklerna maximalt.

Sveriges Starkaste Dräng arrangeras av Sydexpo AB i samarbete med Kommunal Skånelän och Swedbank. Läs mer om tävlingen på www.milamassan.se, där också det fullständiga mmässan övriga program för bedömningar, uppvisningar och korta föredrag finns.

Mila - fackmässan som är den naturliga mötesplatsen för lant- och skogsbrukare i södra Sverige. På Mila får lantbrukaren överblick - och samtidigt en möjlighet att tränga på djupet. Här utbyts erfarenheter med kollegor och utställare informerar om det senaste inom sitt område. Bedömningar, tävlingar och föredrag gör mötesplatsen inspirerande och trevlig. På Mila finns produkter, tjänster och nyheter inom djurhållning, hästnäring, växtodling, anpassat skogsbruk, affärsutveckling, energi och miljö.

Mer information Mila arrangeras av Sydexpo i samarbete med LRF Skåne, NAB och Skånesemin.

Projektledare Lotta Fransén, l.fransen@sydexpo.se, 040-690 85 58

Pressansvarig Catarina Schlager, c.schlager@sydexpo.se, 040-690 85 25