Misstänkta som använt Miljonlotteriet i bluffsammanhang

Miljonlotteriet vill varna för bedragare som använder sig av Miljonlotteriets namn i syfte att lura människor att ge ifrån sig sina kontouppgifter.

Vid flera tillfällen har det kommit till Miljonlotteriets kännedom att en eller flera personer kontaktat kunder i förhoppning om att kunna komma över känslig konto- eller kreditkortsinformation.

– Vi vill uppmana alla som kontaktas av personer som uppger sig representera Miljonlotteriet och som ställer frågor om kontoinformation att antingen kontakta oss direkt eller gå till polisen med uppgifterna, säger Åsa Fredriksson kommunikationschef på Miljonlotteriet.

Miljonlotteriet ber aldrig kunden att uppge information som är av känslig natur över telefon. Skulled någon kund råka ut för detta bedrägeri, så ber vi er att kontakta Miljonlotteriets kundombud som hjälper till med denna typ av bluff-ärenden. Enklast är att kontakta Kundservice genom telefon 031-338 28 20.

– Vi är väldigt måna om att upptäcka liknande försök tidigt och därför är vi väldigt tacksamma när kunderna kontaktar oss med uppgifter om bedrägeriförsök. Det är alltid högsta prioritet att göra det enkelt för kunderna att skilja på Miljonlotteriet och bluffmakare, säger Åsa.

Så skiljer du på samtalen:

Här är några tips på hur en kund kan skilja på samtal från Miljonlotteriet och ett försök till bluff:

• Miljonlotteriet efterfrågar aldrig känslig information per telefon så uppge aldrig känslig information såsom konto- eller kreditkortsuppgifter.
  • Miljonlotteriet ringer aldrig från dolt nummer.
  • Känner du dig osäker, kontakta alltid kundcenter.

Läs mer om misstänkta bluffmakare
Ny funktion gör det enklare att säga upp prenumerationsavtal
Ny säljutbildning ska minska misstagen
Bluffmakare begärs häktade