Bedragare som utger sig för att vara från Miljonlotteriet är i farten

I november har det kommit till Miljonlotteriets kännedom att en bedragare ringer upp personer i Miljonlotteriets namn med förhoppning om att kunna komma över känslig konto – eller kreditkortsinformation.

Bedragaren ber under samtalet om att få ditt person- och kontonummer med motiveringen  att du kan hinna vinna riktigt höga vinster redan innan jul. Bedragaren hävdar att om han får tillgång till person- och kontonummer så kommer det att ske en automatisk  insättningen om man vinner på Miljonlotteriets lotter. Personen ringer från ett anonymt nummer.

Vi vill också passa på att uppmana alla som kontaktas av personer som uppger att de  representerar Miljonlotteriet, och som ställer frågor om kontoinformation, att antingen kontakta vår Kundservice på 031-338 28 20 eller gå till polisen med uppgifterna.

Det är viktigt att känna till att vi på  Miljonlotteriet aldrig ber kunden att uppge information som är av känslig natur vid en telefonkontakt.

– Vi är väldigt måna om att upptäcka bedrägeriförsök tidigt och därför är vi väldigt tacksamma när kunderna kontaktar oss med uppgifter om bedrägeriförsök. Det är alltid högsta prioritet att göra det enkelt för kunderna att skilja på Miljonlotteriet och bluffmakare, säger Åsa Fredriksson, kommunikationschef på Miljonlotteriet.

Här är några tips på hur en kund kan skilja på samtal från Miljonlotteriet och ett bedrägeriförsök:

• Miljonlotteriet efterfrågar aldrig känslig information per telefon så uppge aldrig information såsom konto- eller kreditkortsuppgifter.
  • Miljonlotteriet ringer aldrig från dolt nummer.
  • Känner du dig osäker, kontakta alltid Miljonlotteriets kundcenter.

Läs mer om misstänkta bluffmakare

För ytterligare information kontakta:
    Åsa Fredriksson, kommunikationschef, Miljonlotteriet
    Mobil: 0704-192843
    E-post: asa.fredriksson@miljonlotteriet.se

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online samt bingo på nätet. Visionen för Miljonlotteriet är att bidra till en värld där ingen far illa av alkohol och andra droger. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med 2,3 miljarder kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se

Jonathan Hjort

Eva Ekeberg