IOGT-NTO överklagar marknadsdomstolens beslut

IOGT-NTO kommer att överklaga Patent- och marknadsdomstolens interimistiska beslut kring Miljonlotteriets försäljningsmetoder via telemarketing. Beslutet är inte förenligt med rådande branschpraxis, vilket är mycket viktigt eftersom det är vad IOGT-NTO och Miljonlotteriet anser sig följt genom att utgå från branschorganisationen Swedmas[1] riktlinjer.

– Vi har följt branschens riktlinjer och det interimistiska beslut som togs 2 januari 2018 står inte i proportion till de överträdelser som skett. Det som inträffat i ett fåtal telefonsamtal är olyckligt och inte förenligt med IOGT-NTO:s värdegrund, säger Laura Luna pressekreterare IOGT-NTO.

– KO har väckt talan för elva telemarketingsamtal som skett under perioden augusti 2016 till augusti 2017, men med tanke på att vi genomför cirka 100 000 samtal varje månad är det en väldigt liten procent av det totala antalet samtal som ringts.

IOGT-NTO/Miljonlotteriet anser också att de förebyggande åtgärder som vidtagits genom avtal, utbildning, och kvalitetsarbete måste vägas in i bedömning. Dessutom har samarbetet både med enskilda säljare och hela bolag avslutats när vi inte anser att de når upp till våra krav.

– Det är ett oproportionerligt angrepp på IOGT-NTO:s ideella verksamhet, då Miljonlotteriets överskott går oavkortat till insatser som syftar till att minska användandet av alkohol och andra droger. Vår intention är alltid att följa lagen och rådande branschpraxis, fortsätter Laura Luna.

För mer information kontakta IOGT-NTO:s press-sekreterare Laura Luna: 0734-61 83 28

Överklagan finns att ladda ner här: http://iogt.se/nyheter/iogt-nto-overklagar

[1] Swedish Direct Marketing Association, grundat 1968.

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online och i butik samt bingo på nätet. Visionen är att Miljonlotteriet ska berika människors vardag. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen vars arbete ger barn och vuxna stöd att komma till en drogfri miljö. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO-rörelsens arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med nära 2 miljarder kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se