Stjärnspäckad vecka i Miljonlotteriet Lyckohjulet – allt går till välgörenhet!

Stjärnspäckad vecka i Miljonlotteriet Lyckohjulet – allt går till välgörenhet!

Nästa vecka (1–5 mars) blir det kändisfest i Miljonlotteriet Lyckohjulet i TV8 då Dogge Doggelito, Kitty Jutbring och Claes Malmberg med flera deltar. Alla vinster går oavkortat till IOGT-NTO:s välgörande ändamål som fokuserar på arbete mot alkohol- och drogrelaterade problem i samhället.

Tävlingsformen är densamma som tidigare, men istället för att kändisarna själva vinner pengar får de välja att stödja ett specifikt projekt bland IOGT-NTO:s arbete mot våld och droger i samhället.

Några exempel är "Minska alkovåldet", vars syfte är att minska misshandel som ofta sker under påverkan av alkohol, och Vit Jul, som innebär att hjälpa barn under en tidpunkt som är extra känslig för utsatta barn.

– Jag kommer stödja "Vit Jul"-projektet om jag vinner. Det gör ont när barn far illa på grund av att deras föräldrar skapar smärta och oro genom ökat alkoholintag, säger rapstjärnan Dogge som deltar i måndagens program.

Onsdag den 3:e mars blir det kocktema. Då ska Alexandra Zazzi tillsammans med kollegorna Ulf Wagner, känd från Stjärnorna på Slottet, och Leif Mannerström försöka snurra in så mycket pengar som möjligt till IOGT-NTO:s viktiga arbete.

– Det här är viktiga frågor för mig och om jag vinner vill jag stödja arbetet mot alkovåldet. Alkoholrelaterat våld drabbar i flera generationer och omgivningen blir hårt lidande. Det är viktigt att vi sätter in hjälpinsatser där, säger Alexandra Zassi.

Programmet sänds varje kväll i TV8 kl.19.00–20.00. De kändisar som valt att ställa upp gör det för att stödja arbetet med att minska våld och droger i samhället.

– Vi hoppas att kändisveckan skall få ännu fler att uppmärksamma det oerhört betydelsefulla arbete IOGT-NTO gör i vårt samhälle. De senaste tio åren har Miljonlotteriet bidragit med över 1 miljard till detta viktiga ändamål, berättar Miljonlotteriets VD Ludwig Alholt.

– Arbetet mot alkohol- och drogrelaterat våld förtjänar all uppmärksamhet det kan få och vi är mycket glada att kunna visa en kändisspecial där pengarna går oavkortat till dessa ändamål, säger Iréne Lindblad, tf programdirektör MTG TV.

Efter mer än 40 år av framgångsrik lotteriförsäljning är Miljonlotteriet i dag Sveriges näst största skraplotteri. Vi erbjuder utöver skraplotter även bingo på nätet. Överskottet från verksamheten går till IOGT-NTO:s arbete mot alkohol, droger och våld bland barn och ungdomar. De senaste 10 åren har Miljonlotteriet bidragit med över 1 miljard kronor.