Word Ahoy – mobilappen som kan revolutionera spelandet

Word Ahoy – mobilappen som kan revolutionera spelandet

I dag släpper Miljonlotteriet nya mobilspelet Word Ahoy, som för första gången kopplar samman förströelsespel med chansen att vinna kontanta vinster.

– För att möta framtidens spelande och fortsätta erbjuda våra kunder spel där de kan vinna mycket pengar, måste vi skapa nya och moderna spel. Därför satsar vi mer än någonsin på affärsutveckling och hoppas kunna göra ett stort avtryck på spelmarknaden inom kort, säger Mattias Westholm, affärsutvecklingschef på Miljonlotteriet.

Samtidigt som allt fler lägger allt mer tid på förströelsespel visar färska siffror från Folkhälsomyndigheten att spelandet om pengar sjunker. Att bli underhållen blir allt viktigare och detta har spelbranschen än så länge inte levt upp till.

– Vi har vi tagit två klassiska och uppskattade spelformer och lagt ihop till en, men med en twist som gör spelet mer intressant. Dessutom har vi en lotterikoppling och det är vi först i världen med, säger Mattias Westholm vice vd på Miljonlotteriet.

Miljonlotteriets nya innovationsavdelning har skapat Word Ahoy, som bygger på det klassiska brädspelet Sänka skepp. Du utmanar en vän, placerar ut ditt skepp och gissar var utmanarens skepp finns. Samlar ammunition gör man genom att lägga så bra ord som möjligt ungefär som i kända ordspelet Ruzzle. Det finns en social del, där du kan chatta med din motståndare och på så vis göra din spelupplevelse ännu bättre.

Spelet lanseras först i Sverige för att sedan ta steget ut i världen. Det finns att ladda ner gratis på App Store. Word Ahoy har 18-årsgräns eftersom det inuti spelet finns möjlighet att köpa lotter och vinna pengar. Spelansvar är en förutsättning för Miljonlotteriets verksamhet och grunden i allt man gör.

Ladda ner spelet här

Mattias Westholm, affärsutvecklingschef, Miljonlotteriet
E-post:mattias.westholm@miljonlotteriet.se

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges äldsta lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration, online och i butik samt bingo på nätet. Visionen är att Miljonlotteriet ska vara ett nav för fantastiska kundupplevelser och ett rikare liv. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO och tillsammans har de en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk. Hela överskottet från Miljonlotteriets verksamhet går till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med 1,8 miljarder kronor. Läs mer på: www.miljonlotteriet.se