Malmö vs Austin, Texas

Bike lanes are white lanes, säger man i Texas.

– Först byggs det cykelbanor och sen kommer vita och köper upp husen, berättar Karolina Skog.

Malmös stadsbyggnadskommunalråd har varit i Austin, Texas, och pratat cykling, träffat cykelplanerare och politiker och hängt med en tvättäkta cykellobbyist. Inbjuden av svensk-amerikanska handelskammaren i samband med världspremiären av filmen Bikes vs Cars på festivalen South by Southwest, fick hon tillfälle att dela med sig av Malmös erfarenheter och jämföra dem med staden Austins.

I Austin, Texas, är utmaningarna när det gäller stadsbyggnad och cykling både lika och olika dem i Malmö. Som många amerikanska städer hade Austin en sliten och nedgången stadskärna, dränerad på folkliv och aktiviteter, och en typiskt amerikansk förortsstruktur. Men en borgmästare som var intresserad av stadsplanering lyckades genom att skapa ett inbjudande centrum med en levande stadsmiljö vända stadens utveckling, berättar Karolina Skog. Det är korta avstånd i innerstaden, inbjudande och restaurangtät, med breda trottoarer och träd, mer som en europeisk stad än en amerikansk. Och man arbetar aktivt med cykelfrämjande åtgärder.

Austin är nu en stad i stark tillväxt, som med sin levande, täta stadskärna där det är lätt att träffas och nätverka – och cykla – tilltalar unga, kreativa människor och nya, små företag. Lite som Malmö.

– Anledningen till stadens nedgång är en annan än Malmös, men sättet att vända på utvecklingen är likt. Malmö har också blivit en stad som med sin fysiska miljö gynnar det kreativa näringslivet. Men det är inte något som kommer av sig själv, utan något man måste skapa förutsättningar för, säger Karolina Skog.

Just detta, att man med stadsplanering kan påverka en stads utveckling och diskussionen om vilken slags stad som bäst gynnar företagande, var det som fick Austinborna att spetsa öronen mest när Karolina Skog talade om Malmös erfarenheter vid ett evenemang med Austins trafikförvaltning. Och inte bara Austinbor förresten, representanter från svenska ambassaden och svensk-amerikanska handelskammaren var också på plats.

– De kom dit för att vara artiga, men blev överraskade att det var så intressant. Det var bra för Malmö, säger hon nöjt.

Det svenska kommunalrådet fick också följa med lobbyisten Robin Stallings under en dag, när han knackade dörr hos senatorer och kongressledamöter i “Capitol”, delstatsparlamentet. Hans uppdrag från organisationen Bike Texas är att få fram lagar kring trafiksäkerhet och hitta finansiering av cykelbanor.

En utmaning för staden är emellertid hur man ska hantera den gentrifiering som har en tendens att följa i cykelns spår. Vägarna är generellt i dåligt skick och när stadsdelar väl rustas upp och förses med cykelbanor – då flyttar (den vita) medelklassen in. “Bike lanes are white lanes”, alltså.

– Cykeln är tyvärr en bärare av gentrifiering, säger Karolina Skog. I Malmö finns den aspekten med, men är inte så tydlig som i Austin. Vår cykelinfrastruktur är ju bäst i stadens ytterkanter. Men kollar man vilka som cyklar, så stämmer det, det är medelklassen.

Så hur var det då att cykla i Austin? Karolina Skog tog en tur inför visningen av Bikes vs Cars ihop med hundratalet andra cykelförespråkare.

– Slitna vägar, fulla av stora hål. Min väska var på väg att hoppa ur cykelkorgen flera gånger. Men husen! Verandorna! Det var Texas!

På bilden: Fredrik Gertten, producent Margarete Jangård och Karolina Skog på cykelparad inför visningen av Fredrik Gerttens film Bikes vs Cars i Austin, Texas.

• Lokal/regional påverkan

• south by southwest