​Malmös Rasmus Ling föreslås till partistyrelsen

Rasmus Ling, 32-årig riksdagsledamot från Malmö, föreslås ingå i Miljöpartiets partistyrelse. Valberedningen släppte namnen på kandidaterna på tisdagen. Av sex ledamöter som ska väljas är två av namnen nya, Rasmus Ling och Yasri Kahn (Upplands Väsby).

Rasmus Ling valdes till riksdagen 2014, där han är ledamot i skatteutskottet. Tidigare har han suttit i regionfullmäktige och arbetat som politisk sekreterare i Malmö stad.

Under hösten utmärkte sig Rasmus genom sin skarpa kritik mot regeringens migrationspolitik och han var den ende miljöpartisten som röstade nej till lagen om id-kontroller i riksdagen.

– Miljöpartiet behöver bli en brobyggare i det nya politiska landskapet. Jag vill arbeta för att utveckla partiet såväl organisatoriskt som politiskt. Inför nästa val behöver vi utveckla politiken, inom etablering, arbetsmarknad och klimatfrågor. Jag är väldigt glad över att ha fått valberedningens förtroende i detta, säger Rasmus Ling.

Han fortsätter:

– I Malmö har vi länge haft en hög inflyttning av människor från andra länder. Att växa snabbt innebär både möjligheter och utmaningar. Att hantera etableringen av nyanlända i hela landet kommer vara ett avgörande politiskt område framöver, och rätt hanterat kan det vara en bärande del av den rödgröna regeringens berättelse.

Partistyrelsen består av 19 ledmöter inklusive språkrören. 11 ledamöter valdes förra kongressen på ett tvåårigt mandat, däribland regionråd Anders Åkesson från Malmö. Återstående 6 väljs på kongressen den 13–15 maj.

För mer information:

Rasmus Ling 070 913 08 16