MP Malmö kallar till extra möte om asylförslagen

Miljöpartiet i Malmö kallar medlemmarna till ett extrainsatt möte med anledning av regeringens förslag på lagändringar för att få färre att söka asyl i Sverige.

På en presskonferens på tisdagen meddelandes förslagen som bland annat innebär tillfälliga uppehållstillstånd för alla utom kvotflyktingar, begränsad rätt till anhöriginvandring, medicinska ålderskontroller och skärpta försörjningsstöd. Dessutom föreslår regeringen utökade id-kontroller på bussar och tåg på Öresundsbron.

Det här är frågor som på många sätt går stick i stäv med partiprogrammet och just nu är frågorna många. Vad innebär beslutet i praktiken för flyktingarna, för Malmö, för regeringen och för Miljöpartiet? Vad tänker medlemmarna? Ordförande Louise Arndt kallar därför till ett extrainsatt möte på måndag 30 november för att diskutera hur Miljöpartiet i Malmö ska ställa sig till förslagen.

– I Malmö har vi varit tydliga med vår åsikt, att värna asylrätten och bibehålla ett genröst flyktingmottagande. När regeringen nu gör en omsvängning är det viktigt att medlemmarna får komma till tals, säger Louise Arndt, ordförande för Miljöpartiet i Malmö.

Louise Arndt, 0709 98 17 61

Frida Roijer, pressekreterare, 0768 70 52 57

• Mänskliga rättigheter

• miljöpartiet de gröna i malmö