Därför vill MP lägga ned Bromma flygplats

Bromma flygplats är ingen förutsättning för tillväxt utan snarare tvärtom, något som hämmar Stockholms tillväxt och riskerar att skada stockholmarnas hälsa. De höjd-, säkerhets- och bullerrestriktioner som följer av Bromma flygplats hindrar Stockholm från att bygga högre byggnader och fler bostäder i hela Stockholms stad.

-  Fyra av sju partier i Stockholms stad är positiva till en avveckling av Bromma flygplats. De flesta partier inser idag att Bromma flygplats är en bromskloss som hämmar Stockholms utveckling och hindrar Stockholm från att bygga fler bostäder, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

-  Vi vill höja blicken och se nya lösningar som gör att Stockholm både klarar av att bygga 150 000 bostäder samtidigt som vi värnar stockholmarnas hälsa, säkerhet, parker och grönområden, säger Daniel Helldén (MP).

-  I dag råder det brist på byggbar mark i Stockholm. Istället för en flygplats i en tät stadsmiljö vill Miljöpartiet i stället bygga en ny stadsdel – Bromma parkstad med minst 50 000 bostäder och upp till 30 000 arbetsplatser, säger Daniel Helldén (MP).

Läs mer om Bromma parkstad

• bromma flygplats