Miljöpartiet: Bygg dubbelt så många ettor

Trots att cirka hälften av alla stockholmare lever i ensamhushåll är bara en av tio nybyggda bostäder ettor. Nu vill Miljöpartiet att Stockholms stad i sina markanvisningar ger direktiv till byggbolagen att bygga dubbelt så många ettor än vad de har gjort under de senaste tre åren.

- Det råder en akut bostadsbrist i Stockholm och vi vet att det finns väldigt många unga människor som har svårt att få tag i en bostad. Det finns verktyg som Stockholms stad kan använda för att se till att det byggs fler små lägenheter men det verkar som om att alliansen helt enkelt saknar den politiska viljan att lösa bostadsbristen, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

- Vi behöver ta krafttag för att lösa bostadsbristen. Vi vill bygga minst dubbelt så många bostäder för unga och studenter än vad alliansen har gjort under den senaste mandatperioden. Vi vill att Stockholms stad tar det här problemet på allvar och ger tydliga och tuffa direktiv till bostadsbolagen att bygga dubbelt så många ettor än vad de gör idag, säger Daniel Helldén (MP).

• bostad
  • bostäder