​Miljöpartiet får fem nya ordföringar

I söndags avslutades Miljöpartiets interna val till Stockholms stads facknämnder och stadsdelnämnder. Miljöpartiet får fem nya ordföringar i Bromma, Hägersten/Liljeholmen, Skarpnäck, Spånga/Tensta och Östermalm.

Cecilia Obermüller är ny ordförande för Bromma stadsdelsnämnd. Hon har varit vice ordförande i Bromma stadsdelsnämnd, utbildad naturvetare och engagerad i miljö- och stadsbyggnadsfrågor.

- Bromma stadsdel ska fortsätta vara en välskött stadsdel med bra fungerande service för medborgarna. En viktig fråga är demokratiaspekten i planeringen av staden. Skydd och utveckling av grönstruktur och kvalitativt bra byggande som tillför mervärden måste gå hand i hand. Medborgarna i Bromma ska känna att vi lyssnar och finns där för dem, säger Cecilia Obermüller (MP), ordförande i Bromma Stadsdelsnämnd.

Jessica Jormtun är ny ordförande för Hägersten/Liljeholmens stadsdelsnämnd. Hon har tidigare varit aktiv i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd och stadsdelsgrupp sedan 2011. Jessica har lång erfarenhet av arbete inom skola, förskola och omsorg.

- Vi vill skapa en socialt och ekologiskt hållbar stadsdel med ett ökat medborgarinflytande. Vi vill satsa mer på barn och äldre och utöka kollektivtrafiken, till exempel med båtlinjer på Mälaren, säger Jessica Jormtun (MP), ordförande för Hägersten/Liljeholmens stadsdelsnämnd.

Ewa Larsson är ny ordförande för Skarpnäck stadsdelsnämnd. Hon är samhällsvetare och har ett stort engagemang i feministiskt NGO-arbete.

- Vi vill att alla goda krafter ska samverka för att Stockholms kanske grönaste feministiska stadsdel ska utvecklas demokratisk och antirasistiskt. Vi vill se en klimatsmart stadsdel med levande centrum och där barn och unga ges en giftfri miljö och där vi har mindre barn- och skolgrupper, säger Ewa Larsson (MP), ordförande för Skarpnäck stadsdelsnämnd.

Awad Hersi är ny ordförande för Spånga/Tensta stadsdelsnämnd. Han är elkraftsingenjör och tidigare gruppledare i Spånga/Tensta. Awad Hersi har under många år drivit frågor om antidiskriminering och att ytterstaden ska vara en integrerad del av stadsplaneringen.

- Vi kommer att jobba för en stadsdel som är både socialt och ekologiskt hållbar. Vi kommer att prioritera att förbättra den svåra ungdomssituationen i området och arbetslösheten. Vi ska ha en sammanhållen stad, ens livschanser inte ska bero på var i staden man bo, säger Awad Hersi (MP), ordförande i Spånga/Tensta stadsdelsnämnd.

Maria Antonsson är ny ordförande för Östermalms stadsdelsnämnd. Hon är uppvuxen på Gärdet och var en av Miljöpartiets toppkandidater till kommunfullmäktige.

- Jag ser fram emot att få påbörja arbetet med att se till att våra barns förskolor är giftfria, att våra äldre får bättre mat och att våra psykiskt funktionsnedsatta åter ska erbjudas meningsfulla aktiviteter, säger Maria Antonsson (MP), ordförande i Östermalms stadsdelsnämnd.

Nedan, under relaterat material, hittar du det fullständiga resultatet av Miljöpartiets interna val till kommunala uppdrag.

• bromma
  • skarpnäck