MP: Stockholm behöver ett nytt operahus

Sverige och Stockholm behöver en ny nationalscen för opera, balett och musikteater. Operahuset vid Gustav Adolfs torg fungerar idag som Sveriges nationalscen för opera och balett. Men huset är gammalt, det uppfördes för 120 år sedan, och verksamheten dras med en rad stora problem.

- Ett nytt operahus skulle vara en välbehövlig skjuts för inte bara Stockholms utan hela Sveriges kulturliv. Med en ny stor scen, nya tekniska möjligheter och större utrymmen kan det nya operahuset nå en ny publik inte bara i Stockholm utan i hela Sverige säger Mats Berglund (MP), gruppledare i Stockholms kulturnämnd.

- De flesta är idag överrens om att vi behöver ett nytt operahus. Men vi måste gå från ord till handling. För att klara det behöver vi ett robust diskussionsunderlag som ser över behov, kostnader, förutsättningar och möjligheter att uppföra en ny operabyggnad i Stockholm. Det är först när detta underlag är på plats som en konstruktiv debatt kan ta vid säger Mats Berglund.

Miljöpartiet i Stockholm stad föreslår i en skrivelse till Stockholm stads kommunstyrelse:

Att en bred utredning med parlamentarisk insyn tillsätts för att utreda behov, kostnader, förutsättningar och möjligheter att uppföra en ny operabyggnad i Stockholm.

• operahus
  • Mats Berglund