Sex åtgärder för renare luft i Stockholm

Stockholms luft är så dålig att den är farlig. Barn, äldre och människor med astma, hjärt- och kärlproblem drabbas hårdast. I Stockholm har 600 av de barn som har astma utvecklat sjukdomen just på grund av luftföroreningarna. Det visar en ny europeisk studie som presenteras senare i dag i Paris.

Partikelhalterna i luften, i delar av Stockholm, är så höga att de överskrider EU:s krav om miljökvalitetsnormer. För att förbättra luftkvaliteten krävs kraftfulla åtgärder i trafiken. Miljöpartiet föreslår sex åtgärder för renare luft i Stockholm:

1) Gör det möjligt för kommuner att införa miljözoner för personbilar för att få bort de mest förorenande bilarna. 2) Utöka dubbdäcksförbudet till hela staden.
3) Minska biltrafiken genom smarta trängselavgifter och en aktiv parkeringspolitik.
4) Bygg ut kollektivtrafiken och sänk priset så att fler stockholmare kan resa kollektivt.
5) Bygg fler gångstråk, cykelbanor och cykelparkeringar. 6) Alla kommuner ska ha planer för att uppnå det nationella miljömålet Frisk luft.

- Faktum är att Stockholms luft är för dålig. Det är helt oacceptabelt att barn i Stockholm år efter år drabbas av lungsjukdomar på grund av luftförereningar. Att som stockholmspolitiker inte våga göra något åt detta är oansvarigt, säger Per Bolund (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

- Vi har vare sig tid eller råd att vänta med åtgärder. Det behövs fler initiativ och åtgärder för att storstäderna ska kunna uppnå miljömålet om frisk luft. Stockholm behöver en mer bilsnål samhällsplanering. Miljöpartiet vill använda smarta trängselavgifter, satsa på utbyggd kollektivtrafik och bygga fler cykelbanor, säger Emilia Hagberg (MP), gruppledare Stockholms stad.

• luft
  • astma