Tolv hbtq-förslag för ett kärleksfullare Stockholm

Imorgon tisdag kommer Miljöpartiets gruppledare i Stockholms stad, Åsa Jernberg, att presentera tolv förslag för ett mer kärleksfullt och inkluderande Stockholm.

Tid: kl 10.00-11.00

Plats: Café Stories, Kulturhuset

Miljöpartiet har tagit fram tolv punkter för ett kärleksfullare Stockholm. Förslagen har som mål att säkerställa att Stockholms stad tar tillvarata hbtq-personers rättigheter i förskolan, skolan, idrotten, socialtjänsten och i äldreomsorgen.

-  Stockholms stad har ett ansvar för att alla, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet, ska känna sig hemma i Stockholm. Därför har vi i Miljöpartiet nu tagit fram ett åtgärdsbatteri med 12 förslag som ska göra Stockholm mer öppet för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queer-personer, säger Åsa Jernberg (MP), gruppledare i Stockholms stad.

-  Hatbrotten har ökat under de senaste åren och vi vet att personer som lever i Stockholm löper större risk att drabbas än på andra platser i Sverige. Det är inte acceptabelt. För att säkerställa att alla stockholmare ska kunna uttrycka sin kärlek, sexualitet och könsidentitet – utan rädsla för fördomar och diskriminering – måste Stockholms stad ta fram en kommunal handlingsplan för hatbrott, säger Åsa Jernberg.

• gruppledare
  • hbt