Äntligen! Tuggummiproblemet är löst - enkelt och billigt

Överallt där folk vistas finns problemet. Gamla tuggummin som sitter fast. Nedtrampade. Stenhårda. Fula.
Nu är problemet plötsligt löst.10 sekunder tar det – och det är enklare än man någonsin skulle kunna ana.

Vi ser gamla tuggummin i alla möjliga offentliga miljöer. Speciellt utanför entréer till affärer, hotell och restauranger. Vi ser dem på gator och torg, de finns i trappuppgångar och på busshållplatser. De sitter fast i bussar och på stolar. Vi ser dem extra mycket vid evenemang av olika slag. I skräpiga miljöer blir ansamlingarna av tuggummin närmast ofattbara.

Fula spår kvar
Skillnaden mellan tuggummin och annat skräp, som till exempel cigarettfimpar, är att tuggummin ofta sitter fast så hårt att det krävs både verktyg och tid för att få bort dem.

Dessutom innebär slutresultatet av tuggummistädning att det ofta blir fula spår kvar.

– Tidigare fick vi jobba nattetid för att få bort tuggummin. Vi jobbade med högtryckstvättar och annat som låter mycket, som är störande och som tar tid. Nu är det plötsligt mycket, mycket enklare, säger Pär Månsson som är driftsledare på Corvara i Jönköping.

Tuggummi har alltid varit ett återkommande problem i saneringsbranschen, men nu är lösningen här – och det handlar verkligen om lösning. 10 sekunder. Mer tid tar det inte för de flesta gamla tuggummin att lösas upp och försvinna.

Enkel och billig lösning

Månsson berättar om nyheten som innebär en smärre revolution:

– Plötsligt går det snabbt, det är enkelt, det mycket är billigare än tidigare och vi kan utan problem göra det här under vanliga arbetstider samtidigt som det inte är störande för omgivningen, säger han.

Han och hans kolleger på Corvara använder sig numera av den enkla och geniala ”Tuggummiborttagaren”.

Det är en maskin som sitter på ryggen som en ryggsäck med batteripack och gastub. Med något som liknar ett dammsugarrör med munstycke som man sätter över tuggummit så ångar man bort det, helt enkelt.

Ungefär som ghostbusters

– Tänk dig ghostbusters. Ungefär så ser vi ut, säger Månsson med ett leende.

Så nu finns chansen att enkelt och smidigt bli av med alla fula, gamla tuggummin som sitter fast och som ingen riktigt rår på. Corvara är miljöcertifierat och en ansedd aktör i saneringsbranschen som nu står redo att lösa tuggummiproblemen på ett effektivt sätt.

– Fina plattsättningar ska vara just fina, men så förstörs de av tuggummin som folk slänger och sedan trampar på. Det finns massor av exempel och de finns lite överallt. Nu hjälper vi till att fixa det här, enkelt och smidigt, säger Pär Månsson på Corvara i Jönköping.

Fakta
Tuggummin sitter fast överallt i offentliga miljöer. De kan innebära en sanitär olägenhet och är förfulande.

”Tuggummiborttagaren” är en maskin med tillhörande service som finns hos saneringsföretaget Corvara i Jönköping.

Med ”Tuggummiborttagaren” löser Corvara tuggummiproblemen snabbt och enkelt. Normalt tar det tio sekunder att få bort ett tuggummi (beroende på tjocklek mm).

Behöver man hjälp med tuggummiborttagning eller en demonstration av hur det går till ringer man Corvara i Jönköping på nummer 036-30 99 70.

Källa:

www.jmini.se