Med rätt team kommer man långt

Möt Corvaraveteranen Christer Hedberg.
Om en kund eller kollega ringer klockan 21.30 en lördag kväll i juli svarar han – såklart. Christer Hedberg är regionchef i södra Norrland och har jobbat på Corvara längre än de
flesta. Branschen är intensiv och mycket har hänt på vägen, men engagemanget består.

Att jobba på – och göra det bra – är helt självklart för Christer. Det har det alltid varit, ända sedan han som fjortonåring fick sitt första jobb, på Bergom Såg i Matfors.

– Redan där lärde jag mig mycket om arbetsmoral, driv och företagsamhet generellt. Jag fick ta ansvar i och med att de kände att jag kunde förvalta det. Det har jag haft med mig i hela mitt yrkesliv, säger han.

Corvara i Sundsvall grundades 1997 av Christers far Kenneth Hedberg under namnet Midvac Sanering AB. Christer började ganska snart hjälpa till på företaget, mest med industrisanering, vissa jobb mer smutsiga och illaluktande än andra. På industrier, byggarbetsplatser och hos privatpersoner – tufft men extremt lärorikt.

– Att jag har fått lära mig allt från grunden och vara delaktig från början har varit en stor fördel. Att kunna branschen och ha med sig historien underlättar helt klart.

Gemensam framgång
Regionen Södra Norrland går bra, jättebra. Men Christer framhåller att framgången inte är hans förtjänst, den delas av alla som jobbar i de olika distrikten.

– Det är ett tungt och skitigt jobb så det gäller att det är rätt folk som jobbar bra ihop. Rätt driftledare, rätt arbetsledare och rätt personal. Jag gör ju ingenting på egen hand.

Att verka i en händelsestyrd bransch som industrisanering och skadeservice är en utmaning som han fostrats in i. Man måste vara beredd dygnet runt, 24–7, konstaterar han. Själv stänger Christer aldrig av telefonen och försöker backa upp så gott det går.

– Branschen ser ut så, vi ser till att lösa problemen och gör vi inte det så anlitar kunderna
någon annan. Vi kan få ett samtal sent på kvällen angående ett driftstopp. Då gör vi verkligen allt vad vi kan för att kunna sätta in folk och maskiner redan morgonen efter.

– Vi har inte varit så resultatinriktade på distriktsnivå tidigare, affärsområde har fått gå
före och lösa kundernas bekymmer. Nu tittar vi mer på avdelningsnivå. Men det får inte
vara ”vi och de”, det måste vi tänka på i hela organisationen, säger Christer.

– Jag är ganska målfokuserad och vill se resultat. Men det är viktigt att också vara
lyhörd för att fånga upp och lösa de problem som uppstår. Det handlar om att skapa möjligheter
så att vi tillsammans löser uppdragenpå bästa sätt.

Högre krav
Under årens lopp har det hänt en hel del i branschen, inte minst när det gäller hur man jobbar med säkerhet och miljö. Christer Hedberg menar att om man backar tillbaka tio år så var det inget kundkrav vare sig att man tog hänsyn till miljö eller säkerhet på det sättet som det är idag.

– Då var det vi på Corvara som drev på frågan, nu ställer kunderna krav och det är bra. Vi var och träffade en ny kund för några veckor sedan och inköpschefen där avslutade mötet med att säga att det var första gången hon träffade en leverantör som pratade på det sättet vi gjorde om säkerhet och
miljö. Vi har verkligen levt med detta en lång tid och fått ut det i verksamheten. Det är inte bara en pappersprodukt – det är på riktigt.