​CLOSE, CLOSER, CLOSED. av Åsa Skogberg 12 mars – 10 april 2016

(Bild: Åsa Skogberg, Still pearling 1Foto: Max Brouwers.)

CLOSE, CLOSER, CLOSED. av Åsa Skogberg 12 mars – 10 april

En utställning om kropp och smycken av smyckeskonstnären Åsa Skogberg

Fotograf Max Brouwers.

De antika skulpturerna i Millesgårdens antiksamling ikläds nylonstrumpor fyllda med pärlor, halsband av kycklingben, potatischips och fågelägg. Det är oväntade möten där de antika kropparna agerar modeller. De klassiska skulpturernas poser får ett nytt uttryck och en ny identitet. Budskapet är att komma närmare, inpå bara kroppen och i det eviga identitetsökandet. ”Jag kan bära detta, jag är fri att välja vem jag är eller vem jag skulle vilja vara”. Konstnären Åsa Skogberg och fotografen Max Brouwers samarbete väcker många känslor och funderingar, men också aha-upplevelser. De material som Skogberg använder sig av är långt ifrån traditionella i smyckessammanhang. Den centrala utgångspunkten är föreställningarna om de ädla metallernas eviga värden för smyckeskonstens framväxt, men också vårt förhållande till bärandet av smycken.

”-Jag sökte mig till Millesgården därför att Carl Milles var så kroppsorienterad. Hans antika samling av skulpturerna kallade han för sitt ”bibliotek”. Han drev med formerna men hittade, så att säga, hem. Så arbetar jag med. Det är ett fantasifullt sätt att arbeta på. Med smycken och kläder vill vi berätta vilka vi är, eller; vilka vi skulle vilja vara.

Genom att arbeta med oädla och kulturellt lågt värderade material ställs frågan om värdet till sin spets. Normer ifrågasätts och gränser tänjs i synen på material och äkthet, liksom förhållandet kropp och material.”

Åsa Skogberg

I Carl Milles stora ateljé visas fotografier av Skogbergs verk på levande modeller, iklädda endast äkta pärlor och nylonstrumpor. Dessa bilder blir ytterligare ett sätt att betrakta hennes smycken då kropparna sätts i rörelse. Samarbetet mellan Skogberg och Brouwers är fullkomligt och intimt. Bilderna förmedlar oanade möjligheter, liksom på många sätt att bära smycken.

”- Det känns som att jag gör bilder på ett helt nytt sätt med henne. Här finns inget mål från början. Vi träffades av en slump, hon började berätta om sin idé med snö och nylonstrumpor. Sen var det igång. Jag har inte lagt mig i hur hon arrangerat motiven och hon har inte petat i mina val av kameravinklar.”

Max Brouwers

Åsa Skogberg, född 1964 i Sollentuna. Hon avslutade sina studier vid Konstfack 1998 och hör nu till en av dem som utvecklat smyckekonsten till ett av de mest vitala områdena på den svenska formscenen. Hon arbetar bland annat som lärare, föreläsare, curator,(Galleri Platina 1999-2009), och är representerad på Nationalmuseum.

Max Brouwers är född 1953 i Nacka och är uppvuxen i Sverige och Holland. Han praktiserade hos fotograferna Carl och Lars Nordin och på studio CA. 1979 startade han egen fotostudio med uppdrag av vitt skilda slag; naturskildringar, bilreklam, mode, mat och böcker. Hans Stockholmsbild för Absolut Vodka finns i Kungliga Biblioteket samling.

• utställning
  • konsthantverk