Trygghet med reservkraft

Trygghet med reservkraft.
Vad händer med passersystem om strömmen går?

Vi lever i ett energiberoende samhälle, många av våra viktiga samhällsfunktioner behöver el för att fungera. El, som vi tar för givet, är något som oftast produceras långt från där den används och distribueras genom vårt ledningssystem, genom kablarna som går kors och tvärs över landet. Ett strömavbrott på det allmänna elnätet är för det mesta irriterande, sällan vara de så länge att de blir obekväma. Det är dock så att när strömmen går - då behöver vi ändå ström. Arbetar vi i en byggnad med många fler personer, som kontor, serviceboende, affärer, så måste vissa saker funka även när strömmen inte finns där. Att en kassaapparat inte fungerar när strömmen går är acceptabelt, men att kunder inte kommer ut för att de automatiska dörrarna in funkar är inte acceptabelt. Det är okej att kaffemaskinen i lunchrummet inte funkar när det är strömavbrott, men inte okej att passersystemet inte släpper ut personal. Det är okej att tvättmaskinen på servicehuset inte funkar när strömmen är borta, men det är inte okej att nödutgångarna inte är markerade med ljus. Det är här reservkraften kommer in. Ett modernt passersystem får vid strömavbrott el från reservkraft. Reservkraft är ett litet system, som tillsammans med batterier, driver vidare exempelvis ett passersystem när strömmen är borta. Batterier har en begränsad drifttid och är strömmen borta länge, under flera timmar så kommer reservkraften inte att räcka till. För den stund som är kritisk vid en utrymning, då finns det reservkraft. Reservkraftsystemen är olika utformade beroende på var de sitter och vilka lagar och krav som måste uppfyllas. En del reservkraftsystem har kommunikation så att om strömmen försvinner går ett larm till en larmcentral. En del reservkraftsystem är enklare och öppnar en röklucka brandlarmet löses ut. Reservkraftsystemet har ofta till uppgift att inte bara vara reservkraft utan även vara en utjämnare och jämn strömmatare till exempelvis ett passersystem. Elen som kommer i våra ledningar strömmar inte med en jämn ström utan ibland rusar den mer och ibland är den svagare. Men många system är beroende av en jämn strömmatning. Reservkraften sitter, bevakar och jämnar ut vid ökningar eller minskningar utifrån. Vilket är en lika viktig uppgift som att fungera när strömmen är helt borta.

Reservkraft är en förutsättning i vårt samhälle, en viktig komponent för att öka trygghet och säkerhet.

Johan Dahlpil

Presskontakt Teknikinformatör 031-31 35 451