Pressmeddelande -

Milwaukee® utökar utomhussortimentet med batteridriven och mångsidig multitrimmer

Milwaukee® fortsätter att utöka utomhussortimentet, nu med en batteridriven, mångsig multitrimmer med QUIK-LOK™-tillsatssystem. Systemet består av flera tillsatser, till exempel en grästrimmer, kanttrimmer, grensåg och häcksax. För att få mångsidighet och kunna genomföra ett stort antal olika tillämpningar kan användaren byta tillsats för användning med M18 FUEL™ multitrimmer basenhet.

MED KRAFT FRÅN M18 FUEL™-MOTORN OCH DEN MEST AVANCERADE BATTERITEKNIKEN KAN MULTITRIMMERN LEVERERAR MARKNADENS BÄSTA EFFEKT OCH DRIFTTID FÖR YRKESPERSONER INOM TRÄDGÅRD OCH LANDSKAP. MULTITRIMMERN HAR OCKSÅ MYCKET REAKTIVT GASPÅDRAG OCH ÄR TROTS DETTA UPP TILL 1 KG LÄTTARE ÄN ANDRA ALTERNATIV PÅ MARKNADEN.

”Multitrimmern är inte ett nytt koncept, men det som gör denna variant så anmärkningsvärd är att vi med hjälp av vår avancerade batteriteknik i M18 FUEL™ kan leverera en mångsidig lösning som inte bara ger reaktivt gaspådrag för större kontroll utan också är helt kompatibelt med hela M18™-systemet, vilket öppnar upp för fler än 145 andra lösningar. Dessutom gör möjligheten att växla mellan flera tillsatser beroende på den aktuella arbetsuppgiften jobbet snabbare, enklare och mer kostnadseffektivt”, säger Henrik Nielsen, Trade Product Manager för Milwaukee®.

”Detta är ett enormt genombrott för användare som är missnöjda med bensindrivna lösningar eller att behöva investera i plattformar med flera olika batterier för att kunna utnyttja högre spänningsalternativ”, säger Henrik.

QUIK-LOK™-tillsatserna skall användas tillsammans med M18 FUEL™ med basenheten.

Multitrimmer M18 FUEL™ med QUIK-LOK™ basenhet
Multitrimmer M18 FUEL™ basenhet är kompatibelt med alla de Milwaukee®-tillsatser för utomhusbruk som listas nedan. Når full effekt på under en sekund och är utrustad med ett variabelt hastighetsreglage med två hastigheter. Levereras med ett justerbart extrahandtag, en rem och bärring som gör att verktyget kan ställas in för bästa bekvämlighet och kontroll.
M18 FUEL™- multitrimmer basenhet med QUIK-LOK™ grästrimmertillsats
(finns också som separat tillsats)

M18 FUEL™-multitrimmer med QUIK-LOK™-grästrimmertillsats har tillräcklig kraft för att trimma bort mindre buskar, når full effekt på under 1 sekund och ger upp till en timmes drifttid per laddning med ett M18™ 9.0 Ah REDLITHIUM-ION™-batteri. En justerbar trimmerbredd på 350 mm maximerar drifttiden och ger tillräckligt med kraft för grästrimning, medan en trimmerbredd på 400 maximerar effektiviteten och trimkapaciteten så att mer gräs kan trimmas på kortare tid för bättre produktivitet. Dessutom gör Easy Load-funktionen att tråden kan bytas på under 30 sekunder.

QUIK-LOK™-grensågtillsats
QUIK-LOK™-grensågtillsats är optimerad för arbetsuppgifter som kräver lång räckvidd, har tillräckligt med kraft för att kapa hårda lövträdsgrenar, når full effekt på under en sekund och kan ge upp till 150 kapningar på en laddning. Motorsågen har ett 10-tums Oregon-skär och -kedja med ett varvtal på upp till 4600 varv/min, vilket ger mjuka och snabba kapningar och minimalt med kickback. Dessutom har motorsågen automatisk kedjesmörjning och snabb åtkomst till kedjespännaren för snabba justeringar, och en grenkrok för extra skärkraft vid grenborttagning. En förlängning på 91 cm finns tillgänglig för tillämpningar som kräver ännu längre räckvidd.

QUIK-LOK™-kanttrimmertillsats
QUIK-LOK™-kanttrimmertillsats är konstruerad med ett 20 cm blad och justerbart hjul vilket ger optimerad kontroll över bladets djup och verktygets vinkel, vilket är perfekt för att skapa en ren separering mellan vegetation och hårda ytor. Kanttrimmern ger 3 900 varv/min och är konstruerat med optimerad utväxling vilket hjälper till att hålla upp hastigheten vid krävande tillämpningar. På grund av dess nära kontakt med betong har trimmern ett skydd i en kraftig metall som skyddar växellådan. Dessutom gör stänkskyddet att skräp och smuts inte sprätter iväg.

QUIK-LOK™-häcksaxtillsats
QUIK-LOK™-häcksaxtillsats möjliggör 270 graders rotation så att häcken kan klippas i olika riktningar. Bladet är 51 cm långt och trimmar mer material i varje skär, och med en tjocklekskapacitet på 2,5 cm ger detta både längre räckvidd och högre produktivitet. Dessutom har häcksaxen ett spetsskydd som förebygger skador på bladet och det omgivande arbetsområdet. En förlängning på 91 cm finns tillgänglig som tillval för tillämpningar som kräver ännu längre räckvidd.

QUIK-LOK™-förlängning
Kompatibel med grensågen och häcksaxen i Milwaukee® QUIK-LOK™-sortimentet. Lägger på ett smidigt sätt till 1 meters räckvidd så att verktyget kan användas på ett säkert sätt utan stege.

Specifikationer:

M18 FUEL™ multitrimmer basenhet med QUIK-LOK™ (FOPH-0)
• Varv/min: 0–6860/0–8680
• Reglage: Variabel hastighet
• Vikt: 3,0 kg

M18 FUEL™ multitrimmer basenhet med QUIK-LOK™-grästrimmertillsats (FOPHLTKIT-0)
• Skärbredd: 400 mm
• Tråddiameter: 2 mm / 2,4 mm
• Varv/min: 0–4900/0–6200
• Reglage: Variabel hastighet
• Matningssystem: Stötmatning
• Vikt: 4,7 kg

QUIK-LOK™ grensågtillsats (M18 FOPH-CSA)
• Svärdlängd: 254 mm
• Kedjevidd: 1,1 mm
• Kedjedelning: 9,5 mm
• Varv/min: 0/4600
• Vikt: 1,9 kg

QUIK-LOK™ kanttrimmertillsats (M18 FOPH-EA)
• Bladstorlek: 20 cm
• Varv/min: 3900
• Vikt: 2,4 kg

QUIK-LOK™-häcksaxtillsats (FOPH-HTA)
• Bladlängd: 51 cm
• Tjocklekskapacitet: 2,5 cm
• Driftlägen: 13
• SPM: 3500
• Vikt: 2,6 kg

QUIK-LOK™ förlängning (M18 FOPH-EXA)
• Finns tillgängligt separat för häcksaxen och grensågen

Vill du ha mer information om M18 FUEL™ multitrimmer med QUIK-LOK™ kan du se demonstrationsfilmer eller hitta din närmsta butik på www.milwaukeetool.se

• fuel
  • batteridrivet
  • häcksax
  • landskapsarbete
  • trädgårdsmästare
  • parkmiljö
  • trädgård
  • utomhussortiment
  • multitrimmer
  • kanttrimmer
  • grensåg
  • grästrimmer
  • m18

OM MILWAUKEE®
För över 90 år sedan skapades de första Milwaukee-verktygen i Wisconsin, USA. Sedan dess har Milwaukee fokuserat på en sak: att producera de allra bästa och mest slitstarka verktygen och tillbehören för professionella användare. I dag är Milwaukee ett namn som förknippas med produkter av högsta kvalitet, längsta livslängd och största tillförlitlighet som kan köpas för pengar.
Hos Milwaukee är heavy duty mer än bara en del av en slogan. Det är ett löfte om att erbjuda de professionella användarna det allra bästa. Milwaukees ingenjörer designar inte enbart verktyg. De designar verktyg som löser uppgiften bättre, snabbare, säkrare och mera pålitligt.

Trade Product Manager Nordic