Samir Mohamed jobbar som boinformatiör på Mimer och menar att alla fötjänar respekt och att bli lyssnade på.

Möta med respekt

Efter sin insats som handledare under Summer Works har Samir Mohamed blivit kvar på Mimer som timanställd boinformatör. Han trivs i mötet med hyresgästerna och brinner för möjligheten att få hjälpa till. Allt handlar om att bemöta med respekt, säger han.

Samir Mohamed älskar det sociala, umgänget med andra människor och chansen att få vara med och göra skillnad. Inte särskilt underligt då att han vid sidan av jobbet hos Mimer studerar beteendevetenskap och är särskilt intresserad av samspelet mellan människor.

– Jag vill att alla ska vara lyckliga, säger han med ett stort skratt som till hälften är dolt bakom det stora och i dag alldeles nödvändiga paraplyet.

Hemma Hos träffar Samir Mohamed utanför det nya S-formade huset Parkflygeln på Nordanby Äng. Det regnar ihållande, något som inte verkar bekomma honom. Han fortsätter:

– Det ger mig energi att träffa hyresgästerna, alla barn och alla vuxna. I jobbet får jag möta alla slags människor från alla slags bakgrunder. En del har haft det tufft i livet, andra lite lättare. Några är glada medan andra är arga för något.

Samir menar att det är viktigt att låta människor tala till punkt. Att sätta sig in i deras situation och försöka förstå varför någon är upprörd. Oavsett vad det handlar om.

– Jag kan bara gå till mig själv, jag vill också bli bemött med respekt och känna att jag blir lyssnad till och förstådd.

Just här på Nordanby Äng har han tillbringat mycket tid under sensommaren. Allt gick inte helt smärtfritt när många familjer skulle flytta in i ett nytt hus samtidigt och flera uppmärksammade Mimer på nedskräpning och störningar. Samir löst upp de flesta knutar genom att helt enkelt gå runt, ringa på dörrar och prata med både barn och vuxna.

– Jag sa till barnen att hämta alla sina kompisar. Sedan berättade jag för dem att de var stora nu och att jag helst inte ville gå och gnälla hos deras föräldrar. Att de behövde ta ett gemensamt ansvar för sitt område. Han ler stort.

– Sedan åt vi bullar och drack saft.

Han berättar att han stortrivs med uppdraget, att det passar hans personlighet som den berömda handen i handsken.

– Jag är ju inte särskilt tillbakadragen, skrattar han. Jag vill alltid jobba till 110 procent. Den enda gången jag backar är när jag tar sats. Samir ler men blir sedan allvarlig.

– Allt handlar om rätt bemötande. Det är nyckeln till allt. Alla är lika mycket värda och alla förtjänar respekt och att bli lyssnade till. Jag försöker bara vara mig själv i mötet med andra. Så här är Samir, helt enkelt. Det är inte alltid lätt att förstå hur någon annan tänker men jag försöker förstå. Och jag lär mig hela tiden.