Ledare från West Ham och Västerås delar erfarenheter och ger barn och unga härliga upplevelser under höstlovet. På bilden syns Marché, George, Andrew, Fadi, Aj och Aaron. Alla från West Ham foundation förutom Fadi från Skiljebo Sk.

15-tal unga ledare spelar boll och spelar roll

Under höstlovet genomförs Kick Off i Västerås. Ett internationellt utbytesprojekt för unga fotbollsledare. Kick Off ska höja kunskapen hos unga ledare att leda och få fler barn att vara med i föreningsaktiviteter ute i bostadsområden. Projektet är ett samarbete mellan Västmanlands Fotbollförbund, West Ham United Foundation, the University of East London och fem fotbollsföreningar.

I Västerås är ett femtontal ledare från BK 30, Bäckby United, FC Europa, Skiljebo SK, VIK Fotboll och VSK Fotboll engagerade. Ledarna får utbildning i bemötande, tränarutbildning och genomför aktiviteter för barn och ungdomar under höstlovet i Bäckby, Gideonsberg, Skallberget och Viksäng. Aktiviteterna sker tillsammans med unga ledare från West Ham United Foundation och the University of East London. Projektet avslutas med att ungdomsledarna från Västerås får åka till London för att se och utbyta erfarenheter med West Hams verksamhet i utsatta områden i östra London.

- Vi är med stödjer Kick Off eftersom det utvecklar unga ledare som är viktiga för en bra och aktiv föreningsverksamhet, samtidigt som det ger våra hyresgästers barn möjlighet till en meningsfull sysselsättning under höstlovet. De här undomarna spelar inte bara boll, de kommer att spela stor roll för att bygga gemenskap och delaktighet i våra stadsdelar, säger Maria Eberhardsson, kommunikationschef hos Bostads AB Mimer.

- Jag är helt övertygad om att fotbollen är ett av de bästa verktygen för att främja inkludering. Nu under veckan ser vi hur barn, ungdomar och vuxna med olika bakgrund enas med hjälp av fotbollen. Barn från området spelar fotboll med lag från Skiljebo på Viksäng. Ungdomar utan lagtillhörighet deltar i öppen träning med spelare från olika föreningar på Skallberget och Ringvallen. Och ledare från West Ham håller i kvällsfotboll för ungdomar på Bäckby. Detta kan vi bara åstadkomma när fler delar av samhället såsom näringsliv, föreningsliv och civilsamhället kommer samman och samarbetar, säger Edwin O’Brian. Initiativtagare till Kick Off.