Aroseken och Mimer satte spaden i jorden för 350 nya bostäder på Nordanby Äng

Aroseken och Mimer satte spaden i jorden för 350 nya bostäder på Nordanby Äng

Den 9 september sattes spaden i jorden under festliga former för det nya bostadsområdet Nordanby Äng. Cirka 100 inbjudna gäster togs emot på gården av byggherrarna som dagen till ära var uppklädda i tidsenlig klädsel. Förutom att få ta del av Nordanby gårds historia fick gästerna höra bolagens Vd:ar, Christian Brobeck och Anders Nordstrand, berätta om bostadsprojektet. Tidigare kommunalrådet Ulla Persson (S) deltog vid planteringen av bostadsområdets första ek, som kördes fram med hästekipage.

– Vi vill ta tillvara på Nordanby Ängs speciella karaktär och därför kommer området att präglas av ängs- och parkmiljö, säger Christian Brobeck, VD för Aroseken. Det blir ett tryggt och grönt område, perfekt för alla typer av familjer, säger Christian Brobeck.

Det mesta av nybyggnationen ska vara hyresrätter, vilket välkomnas av staden. Alla hus ska vara energieffektiva och det ska vara möjligt för dem som vill att tillsammans med grannarna odla sina egna grönsaker. Båda byggherrarna vill främja god granngemenskap.

– Det är mycket roligt att Aroseken och Mimer, två starka lokala aktörer, nu samarbetar igen för första gången på 25 år, säger Anders Nordstrand, VD i Bostads AB Mimer. Vi hoppas att det kan bli starten på ett fortsatt samarbete för stadens bästa, säger Anders Nordstrand.

Kort om projektet:

Parterna kommer att bygga cirka 350 bostäder, radhus och flerfamiljshus. Markarbeten beräknas starta senare höst och byggstart våren 2015. Projektet består till huvuddelen av hyresrätter; radhusen är egna hem. Alla hus ska vara energieffektiva, vilket innebär att de villkor som gäller för Västerås stads definition av lågenergihus ska uppfyllas.

Området byggs på kulturhistorisk ängsmark, precis intill Nordanby Gård. Området kommer också att präglas av ängs- och parkmiljö med möjlighet för de boende att odla. Den första inflyttningen beräknas ske hösten 2016.

För mer information och bilder, kontakta gärna:
Anders Nordstrand, VD, telefon 070-465 70 16,
Christian Brobeck, VD Aroseken, telefon 021-17 91 18