Juan Pablo Schröder, Yosra Hassan och Anders "Governor Andy" Siösteen.

Det vore ganska nice att bli stor i Sverige!

Connexion Rap West i Bäckby, Västerås, är en skola för unga artister som vill utveckla sin musiktalang. Bakom skolan finns Bostads AB Mimer, Sensus studieförbund och Svenska kyrkan. Nu går skolan in på sitt andra verksamhetsår och Mimer satsar vidare på Rap-skolan. En satsning som görs för att skapa framtidstro och möjligheter för ungdomar att utveckla sig själva och sin musik.

Bäckby är ett bostadsområde i Västerås där Mimer gör stora insatser för att skapa meningsfull sysselsättning och större trygghet. En av insatserna är att stödja unga personer som drömmer om en framtid som artister.

- Jag har varit med från början och jag skriver nya texter varje dag. Rap-skolan ger mig många oppurtunities till att utveckla mitt skrivande och min musik. Jag hoppas kunna släppa min första musikvideo i höst. Det vore ganska nice att bli stor i Sverige, säger Juan Pablo Schröder, en av deltagarna.

Rap-skolan inleder sin hösttermin 2 oktober  och varje onsdag träffas deltagarna och under ledning av Anders Siösteen, känd som Guvernor Andy. En gång i veckan får ungdomarna möjligheter att utveckla allt från låtskrivande, musikproduktion till scenframträdande. Deltagarna får också testa sina låtar skarpt på olika tillställningar. I somras uppträdde några till exempel på stora scenen under Cityfestivalen i Västerås.

Connexion Rap West
En gemensam satsning av Mimer, Sensus studieförbund och Svenska kyrkan.
Höstterminen startar 2 oktober och deltagarna träffas onsdagar kl 17.00 - 19.00 i Bäckby.
Rap-skolan har 7 deltagare och är öppen för fler intresserade ungdomar.
Skolan leds av Anders Siösteen, mejl: govenorandy@gmail.com

Tillsammans för Bäckby
Mimer investerar på Bäckby. Vi finns dagligen på plats för att ta hand om våra hyresgäster, vi bygger nya hus och satsar på projekt för att skapa ännu bättre sammanhållning, ökad sysselsättning och trygghet. Det gör vi tillsammans med andra engagerade personer och organisationer. Exempel på detta är Kvinna för Bäckby, En Frisk Generation, Connexion Rap West, Flickinitiativet, På Lika Villkor, Jobbpunkt Mimer och byggnation av 105 nya lägenheter och butiker i centrum. Tillsammans för Bäckby.