I Mesanseglet i Västerås har tre konstnärer fått utsmycka varsin trappuppgång.

Meanded leaves, Konstellationer och Smält smaragd i Mesanseglet

Bostads AB Mimer satsar på konst i sina hus. Nu senast var det aktuellt med invigning av konsten i Mesanseglet, Västerås högsta trähus. Ett hus där tre olika konstnärer fått utsmycka varsin trappuppgång med allt från fotokonst, verk i plywood till 172 kottar i metall. Konstverken invigdes 13 oktober vid en ceremoni där hyresgäster, konstnärer och representanter från Mimer deltog.

- Det som intresserar mig är att låta små detaljer eller delar från naturen förstoras upp eller expandera  och breda ut sig i nya sammanhang. Den här gången blev det 172 kottar i metall, berättar Helena Piippo Larsson, konstnär och född i Västerås. Hennes verk heter Konstellationer och är inspirerade av naturen utanför och himlens stjärnbilder.

Mads Aarøe från Danmark har arbetat i plywood, ett material som både är natur och kultur, och skapat konstverken Brilliant!, Smält Smaragd, VVV & V och Pussel.

Den tredje konstnären, holländska Hannah Streefkerk, har haft tankar om miljö och miljöförstöring när hon lagat löven med silkestråd i verket Mended leaves 2.

- Konst i våra offentliga rum och hus är viktigt för boende och besökare. Det gör vår lilla värld vackrare, ger platsen en identitet samtidigt som vi får nya intryck och något gemensamt att vårda, säger Maria Eberhardsson, kommunikationschef hos Mimer.