Mimers vindkraftverk, Rena snurren, är nu invigd!

Mimers vindkraftverk, Rena snurren, är nu invigd!

Den 16 juni invigdes Mimers vindkraftverk i Bösjövarden utanför Mora. Det blåste rejält på artisten Billy Opel, stolta talare och de cirka 350 personer som besökte invigningen. Mimers VD Anders Nordstrand berättade i sitt tal att om hur viktigt det är att vara en ansvarsfull hyresvärd och att Mimers kunder och ägare har höga förväntningar när det gäller bolagets energi och miljösatsningar.

Rena snurren, som Mimers verk döptes till, kommer att leverera cirka 40 % av den fastighetsel som Mimer använder. Vindkraften är på framåtmarsch i Sverige, men jämförelsevis med andra europeiska länder är vi långt ifrån bäst i klassen. Det land som installerade mest vindkraft förra året var Tyskland följt av England och Italien. Sverige kom på en sjunde plats.

Besökarna fick chans att åka upp i ett par av de 9 vindkraftverk i parken. Med sina 120 meter och med blad som väger 8 ton är vindkraftverken mycket imponerande.

Fakta om vindparken:

Bösjövardens vindpark ligger i Mora kommun och består av nio vindkraftverk från Nordex. Den beräknade produktionen är 75 miljoner kWh förnybar el varje år. Ägarna är Polarbröd (3 verk), Sollentuna kommun (3 verk), Tyresö kommun (1 verk), Bostads AB Mimer (1 verk), PJ Specialtransporter AB, Högby Entreprenad AB, Kopparvindan AB, Ledarna, Tripnet AB, Twindej Experiance AB samt fyra privatpersoner (1 delat verk).

Om OX2:

OX2 utvecklar, bygger, finansierar och förvaltar förnybara energianläggningar i Norden. Vi driver omställningen mot en hållbar energisektor genom att erbjuda finansiella aktörer och stora energiförbrukare i form av företag, kommuner och konsumenter möjlighet att investera i och äga förnybar elproduktion. OX2 står bakom en betydande andel av den landbaserade vindkraften i Norden och har verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Polen. För mer information besök www.ox2.com