Klart med första husbyggaren på det nya bostadsområdet Nordanby Äng

Klart med första husbyggaren på det nya bostadsområdet Nordanby Äng

Nu har Aroseken och Bostads AB Mimer skrivit avtal med den första husleverantören på Nordanby Äng. Det blir det familjeägda byggföretaget Lindbäcks från Piteå som kommer att bygga cirka 50 lägenheter åt Aroseken och cirka 125 lägenheter åt Mimer.

Husen är så kallade SABO Kombo Plushus; framtagna och upphandlade i ramavtal på uppdrag av de allmännyttiga bostadsbolagens branschorganisation SABO. Syftet var att få fram prisvärda 5-8 våningars hus som medlemsföretagen kan beställa.

– Det är en utmaning att bygga hyresrätter till rimliga hyror, säger Anders Nordstrand, VD på Mimer. Det här är ett bra sätt att få fram fler hyresrätter i Västerås, säger Anders Nordstrand.

Lindbäcks bygger husen i trä och de byggs inomhus, i en torr och säker miljö. Det ger friska hus och kortare monteringstider på plats – en kostnadseffektiv lösning.

– Det är alltid roligt att få in en ny entreprenör i Västerås och som dessutom bygger trähus, säger Christian Brobeck, VD för Aroseken. Lindbäcks är ett av Sveriges ledande företag på industriellt producerade flerbostadshus, säger Christian Brobeck.

– Vi är oerhört glada över uppdraget, säger Stefan Lindbäck, VD för Lindbäcks. Det är roligt att få jobba för två så starka lokala aktörer, säger Stefan Lindbäck.

Företagets historia började 1924 med en enkel byasåg i den lilla byn Kallfors, sydväst om Piteå. Idag har Lindbäcks en modern och högteknologisk produktion av flerfamiljshus och producerar för både privata som kommunala byggherrar.

Produktionsstart sker hösten 2015 åt Aroseken och under 2016 åt Mimer. Värdet av upphandlingen uppgår till cirka 170 Mkr.

För mer information och bilder, kontakta gärna:

Anders Nordstrand, VD, telefon 070-569 04 06,
Christian Brobeck, VD Aroseken, telefon 021-17 91 18
Stefan Lindbäck, VD Lindbäcks, telefon 070-696 52 45

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga.