Oförändrad hyra för 65 procent av Mimers hyresgäster

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2015 10:00 CET

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om nya hyror för 2016. Den genomsnittliga hyresförändringen blir 0,52 procent för samtliga lägenheter i Mimers fastigheter. Den stora majoriteten av hyresgästerna får oförändrad hyra.

Mimer och Hyresgästföreningen har haft som utgångspunkt att eftersträva en mer rättvisande hyressättning i likvärdiga bostäder. Hyresförändringarna sker därför bara i 35 procent av lägenhetsbeståndet eller i cirka 3 900 lägenheter av Mimers totala lägenhetsbestånd. Den genomsnittliga hyresförändringen blir 0,52 procent för samtliga lägenheter i Mimers fastigheter.

Hyresgästföreningen och Mimer har även gjort upp om en omfördelning av hyror i nio fastigheter som är byggda under 2000-talet. En del lägenheter kommer att få hyreshöjningar medan vissa kommer att få sänkningar.

– För oss är det glädjande att vi har kunnat träffa en överenskommelse med Hyresgästföreningen på 0,52 procent som genomsnittlig hyresförändring. Samtidigt är vi också nöjda med att vi har kunnat korrigera hyresnivåerna i ett antal fastigheter där hyressättningen tidigare varit orättvis. Samtalen med Hyresgästföreningen har skett i god anda, säger Anders Nordstrand, VD på Mimer.

Anders Nordstrand, VD, telefon 076-569 04 06
Martin Gepertz, Administrativ chef, telefon 0704-65 70 44

Slutgodkännande av avtalet sker den 11 december i Mimers styrelse.

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår hemsida www.mimer.nu.

Kommentarer (2)

Hej! Jag bor på Fyrbåksvägen 3 som byggdes 2005. Det blev maximal hyreshöjning och därtill en "bonus" på 60 kr. Grannfastigheten Fyrbåksvägen 14 som byggdes året innan fick ingen höjning alls trots att utsikten över Mälaren är ännu bättre där. Hur förklaras det?
    På återhörande
    Tjelvar

- Tjelvar Öster - 2016-01-14 09:57 CET

Den fastighet du bor i ingår i en grupp av fastigheter – totalt nio som Mimer och Hyresgästföreningen förhandlat om för att skapa rättvisare hyror inom respektive fastighet. Någon generell hyreshöjning i denna fastighet har inte skett.

Det vi och HGF gjort är att skapat rättvisare hyror inom fastigheten, vilket inneburit att några av er som bor i huset fått högre hyror, medan andra har fått lägre hyra.
    Hyran på Fyrbåksvägen 14 ligger redan idag något högre jämfört med övriga fastigheter i området. Men en förändring av hyrorna inom huset har skett även där.

Du är välkommen att höra av dig om du undrar över något ytterligare.

Hälsningar
    Anders Nordstrand