Mimer söker bostäder till nyanlända familjer

Mimer söker västeråsare som vill hjälpa nyanlända familjer till en första bostad och en bra start i samhället. Mimer vänder sig i första hand till privatpersoner som vill hyra ut exempelvis ett Attefallhus, ett fritidshus eller en separat lägenhet i en villa.

–Vi tror att det finns många västeråsare som har bostäder som inte används till fullo och kan tänka sig att hyra ut dem till nyanlända familjer. Vi hoppas att människor vill ta den här chansen att göra en insats för de som nyligen har kommit till Västerås. Egentligen är det större än så – att dela med sig känns bra i hjärtat och får oss att inse att vi alla behöver varandra för att utvecklas som människor – och som stad, säger Maria Eberhardsson, kommunikationschef på Mimer.

Det är framför allt privata fastighetsägare som Mimer nu ger chansen att vara med och hjälpa till. Bostaden kan vara till exempel en separat lägenhet i en villa, ett fritidshus eller ett Attefallshus på tomten. Kriterierna för att Mimer ska hyra bostaden av fastighetsägaren är att den behöver vara utrustad med eget kök, toalett och badrum samt gå att låsa.

Fastighetsägaren fungerar som hyresvärd med den skillnaden att den hyr ut till Mimer som sedan vidare hyr ut bostaden. Lösningen möjliggör ett tryggt boende både för fastighetsägaren och för hyresgästen.

Vi jobbar på många sätt för att minska bostadsbristen. Det här är ett exempel på det som visat sig fungera bra i ett par andra kommuner t ex Nacka och Malmö.

27 september kl 18.30 kommer det att vara ett informationsmöte för intresserade fastighetsägare på Slottsgatan 33 i Västerås.