Naturskyddsföreningens generalsekreterare besöker Framtidslägenheten

Naturskyddsföreningens generalsekreterare besöker Framtidslägenheten

På fredag den 19 oktober klockan 10.30 besöker Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Svante Axelsson, Mimers Framtidslägenhet på Vallby. Det blir även samtal kring energi-effektivisering samt ett besök hos Mälarenergi.

Framtidslägenheten invigdes den 31 september 2011 och har sedan dess haft över 3 000 besökare. Bland annat har Lena Ek och Annie Lööf besökt lägenheten. Och nu är det dags för Naturskyddsföreningen.

– Naturskyddsföreningen, både lokalt och centralt, har varit en av våra 35 samarbetspartners när skapat Framtidslägenheten, säger Eva Favaro, Mimers marknadschef. Det är väldigt roligt att nu få visa Svante Axelsson lägenheten där hållbarhetsaspekten har löpt som en grön tråd genom hela projektet.

Framtidslägenheten är medvetet placerad på Vallby, ett av Västerås miljonprograms-områden, och som Mimer börjar bygga om i början av nästa år. Det är en stor utmaning att bygga om och möta dagens krav på tillgänglighet, attraktivitet, hållbarhet och inte minst, energieffektivisering. Naturskyddsföreningen är intresserade av hur Mimer resonerar kring energieffektivisering; vad är lönsamt och inte, vilka hinder och möjligheter finns vid ombyggnationer.

Under besöket träffar även Naturskyddsföreningen Mälarenergi, där diskussionsämnen är morgondagens fjärrvärme, fjärrvärmedrivna vitvaror, egenproducerad el och nettodebitering. Mälarenergi visar också sin demoanläggning för solceller.

För mer information kontakta:

Eva Favaro, marknadschef Bostads AB Mimer
E-post eva.favaro@mimer.nu

Om Framtidslägenheten

Mimer har tillsammans med ett 30-tal företag och organisationer skapat ett titthål rakt in i året 2026. En lägenhet från 1960-talet har byggts om från grunden och alla som är med i projektet har kommit med sina idéer om hur vi bor och lever i framtiden.

Resultatet är en helt unik lägenhet där de senaste idéerna inom teknik samsas med visioner om vardagslivet år 2026. En experimentverkstad, men också ett forum för viktiga framtidsfrågor. Miljötänkandet präglar hela projektet, om 15 år är vi så klart nära ett hållbart samhälle. Årtalet är hämtat ifrån Västerås stads vision Staden utan gränser 2026.

Bostads AB Mimer är Västerås kommunala bostadsbolag, som äger och förvaltar ca 11 200 bostäder.