Kvarteret Lindaren i Västerås beräknas stå klar för inflyttning hösten 2018.

NCC och Mimer samverkar för att effektivt bygga 184 nya bostäder i Västerås

Bostads AB Mimer har tecknat ett strategiskt samverkansavtal med NCC om att bygga 184 nya hyreslägenheter i Västerås. Lägenheterna som byggs i stadsdelarna Malmaberg, Vallby och Vetterslund baseras på NCC:s typhus Design och Folkboende, bostadshus som står för hög kvalitet och trygg produktion.

- Genom ett långsiktigt samarbete där vi planerar och genomför flera projekt möjliggör vi en smidigare byggprocess för både oss och Mimer. Att valet föll på NCC:s bostadskoncept ger även bostäder med ytsmarta planlösningar, hög boendekvalitet och dessutom låg energianvändning, långt under byggnorm, vilket bidrar till låga drifts- och underhållskostnader, säger Ulf Ericsson, produktionschef på NCC Building.

Först ut är kvarteret Lindaren med 44 hyreslägenheter i Malmaberg. Bostäderna uppförs i två hus om fyra våningar enligt NCC Design Quattro, ett koncept med Svanenmärkta hus med gedigna materialval som smidigt byggs på kort tid. Lägenheterna är yteffektiva, har hög standard och en utformning som ger ett modernt och ljust boende. Bostäderna består av tvåor, treor och fyror, 55-94 kvadratmeter. Byggstart för kvarteret Lindaren sker sommaren 2017 och lägenheterna beräknas stå klara för inflyttning hösten 2018.

- Mimer jobbar för att bygga bostäder i hela Västerås och genom samarbetet med NCC kan vi på relativt kort tid bygga bra hus i flera stadsdelar. NCC:s bostadskoncept håller hög kvalitet och ett längre samarbete gynnar alla parter. Framför allt får västeråsarna nya fina lägenheter och ett mer varierat utbud av bostadshus i vår stad, säger Mikael Källqvist, VD för Bostads AB Mimer.

Mimer är en av Stockholm-Mälarregionens största hyresvärdar med ett brett utbud av hyreslägenheter i Västerås. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det skapar trivsel och harmoni och ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu